Citroën SM, představený na ženevském autosalonu v roce 1970, patří mezi nejvýraznější modely automobilové historie. V tomto voze se spojuje francouzská elegance a pokročilé technologie Citroënu s italským motorem od Maserati
Citroën SM patří k nejvýraznějším modelům automobilové historie. Tento grandiózní vůz, představený na ženevském autosalonu v roce 1970, v sobě spojuje francouzský luxus a pokročilou techniku Citroënu s italským motorem od Maserati. Kombinace elegance, výkonu a inovativních prvků dělá z modelu SM jedno z nejvýznamnějších aut 70. let.
Vznik modelu SM
V roce 1968 Citroën koupil italskou automobilku Maserati s cílem vytvořit vůz, který by přinesl sportovní eleganci a zároveň si zachoval inovativní technologie, na které byla značka Citroën známá. Citroën SM měl být luxusním sportovním kupé, které bude konkurovat vozům jako Ferrari nebo Jaguar. Výsledkem byla vize avantgardního designu a pokročilých technologií zabalená do ladných tvarů.
Technika a výbava
Pod kapotou Citroënu SM se skrývá motor V6 od Maserati o objemu 2,7 litru, který produkoval přibližně 170 koní. Tento motor byl výsledkem spolupráce inženýrů Citroënu a Maserati, jeho úkolem bylo zajistit dostatečný výkon a zároveň zachovat plynulou a pohodlnou jízdu. Kromě toho byl SM vybaven Citroënovou slavnou hydropneumatickou technologií, která poskytovala legendární pohodlí i na méně kvalitních silnicích.
SM se mohl pochlubit revolučními technologiemi, jako například samonatáčecími předními světlomety, které se otáčely podle směru volantu, nebo řízením s variabilním účinkem, což byl předchůdce moderních systémů serva. Interiér vozu nabízel futuristický design s velkým množstvím chromu a elegantních linií, což podtrhovalo luxusní charakter modelu.
Extravagance a kontroverze
Citroën SM se stal symbolem extravagance. Vůz byl dlouhý téměř pět metrů a jeho aerodynamický tvar s ostrou přídí z něj dělal jedno z nejlépe tvarovaných aut své doby. Navíc díky hydropneumatickému podvozku mohl vůz měnit světlou výšku, což umožňovalo mimořádný komfort a stabilitu.
I přes veškerou sofistikovanost měl Citroën SM své nedostatky. Jeho složitá technika vyžadovala náročnou údržbu, což mohlo být pro některé zákazníky problém. Kromě toho, když v roce 1973 přišla ropná krize, zůstala poptávka po vozech s vysokou spotřebou, jako byl SM, velmi omezená.
Dědictví a odkaz
Citroën SM se vyráběl jen do roku 1975, přesto si získal místo v automobilové historii. Byl milován nejen pro svůj luxus a avantgardní vzhled, ale i pro technické inovace, které předběhly svou dobu. Dnes se SM stává velmi ceněným sběratelským kouskem a jeho hodnota na aukcích stále roste.
Citroën SM ztělesňuje vrchol kreativního přístupu automobilky Citroën v 70. letech a je připomínkou doby, kdy automobily nebyly jen dopravním prostředkem, ale i uměleckým vyjádřením technické vyspělosti a designového mistrovství.