Podle Asociace autobazarů APPAA se do České republiky každoročně dováží desítky tisíc vozidel ze zahraničí ve velmi špatném technickém stavu. Takové vozy se ale většinou neprodávají v autobazarech, nýbrž napřímo, tzv. „na ulici“. Pro kupující však takový obchod může přinášet značná rizika
Podle předsedy APPAA Petra Přikryla odmítají české autobazary, a to i přes zoufalou situaci spojenou s nedostatkem ojetých vozidel na trhu, vykoupit až 30 procent nabízených vozidel. V drtivé většině případů jde totiž o vozy ve špatném technickém stavu a s nejasnou servisní historií. Odmítnuté vozy potom mohou skončit v soukromé inzerci. Riziko takového nákupu je ale značné. Při nákupu na ulici totiž kupující často nedostanou o vozidle pravdivé a úplné informace a navíc ve většině případů nejsou sami schopni si technický stav vozu důkladně prověřit. Snadno tak mohou koupit vůz se skrytou vadou, jejíž oprava však mnohdy může přijít i na desítky tisíc korun.
Běžný spotřebitel nemá někde na parkovišti, nebo na ulici před panelákem, šanci zjistit, jaké případné závady na autě se mu jeho majitel snaží zatajit
Martin Foltýn; CarTrax
Podle Asociace autobazarů APPAA proto bude prověřování původu a technického stavu ojetých vozů v následujících měsících a letech zcela zásadním faktorem bezpečné koupě ojetého vozu. „Do České republiky bylo v loňském roce dovezeno přibližně 185 tisíc ojetých aut ze zahraničí, přičemž skoro 40 tisíc z nich, tedy téměř 22 %, bylo starších 15 let“, varuje Petr Přikryl a dodává: „U takových vozů se servisní historie velmi těžko dohledává, a proto je seriózní autobazary často odmítají vykoupit“. Podle Přikryla pak tyto vozy skončí v soukromé inzerci a prodávají se tzv. „na ulici“, kde ale kupujícím hrozí ta největší rizika.
Fyzická kontrola ojetého vozu přitom může podle Martina Foltýna ze společnosti CarTrax, která se fyzickou prověrkou ojetých vozů zabývá, jeho budoucímu majiteli ušetřit i několik desítek tisíc korun. „Nedávno jsme například při prověřování pětiletého modelu Škoda Superb přišli na nutnost výměny všech tlumičů adaptivního podvozku. Zájemce o docela hezký Superb však neměl o nutnosti opravy ani potuchy. Přitom ve značkovém servisu se může celková částka za výměnu tlumičů k adaptivnímu podvozku vyšplhat až na 50 tisíc korun“, varuje Foltýn
Předseda APPAA Petr Přikryl proto doporučuje vozům bez servisní historie se vyhnout a raději nakupovat v zavedených autobazarech. Když už ale není zbytí, doporučuje Přikryl důkladnou prověrku vozu. „Zadání VIN do nějaké aplikace na webu ale rozhodně nestačí. Důležitá je především důkladná fyzická kontrola auta nějakým odborníkem, nejlépe v autoservisu, který disponuje například zvedákem, diagnostikou a technologií na měření tloušťky laku“, říká Přikryl a doplňuje: „Jestliže majitel vozu s takovou prohlídkou nebude souhlasit, doporučuji jít o dům dál, protože s vozem pravděpodobně nebude něco v pořádku“.
Velcí prodejci, kteří do prověřování aut investují mnohdy i desítky miliónů ročně, jsou ale podle Přikryla stále tím nejlepším způsobem, jak koupit ojeté auto bez rizika skrytých vad nebo s nejasným právním původem.