Automobilka Audi vstoupí v roce 2026 do seriálu Formule1. Závodit se bude v autech se spalovacím motorem 1,6, doplněným o elektrický pohon. Ikony této královské disciplíny by se asi divily.
Kde jsou ty časy, kdy se ve Formuli 1 řadilo klasickou pákou, doplňovalo se palivo v průběhu závodu a výměny pneumatiky nebyly povinné. Takové závodění bylo plné adrenalinu a řidičský um jezdců byl klíčový. Dnes je jiná doba, a tak se i do Formule 1 dostává, pro někoho „bohužel“, duch ekologie, snižování emisí a tzv. udržitelnosti. Pro zaryté fanoušky už prostě Formule 1 není to, co bývala, přesto mají automobilky velký zájem se v této disciplíně angažovat. Do světa F1 tak v blízké budoucnosti vstoupí i značka Audi.
Značka Audi si vybrala závodní stáj Sauber jako strategického partnera pro svůj projekt vstupu do mistrovství světa FIA Formule 1 a plánuje převzetí majetkového podílu ve společnosti Sauber Group. Audi tak bude mít za sebou další významný milník na cestě do královské disciplíny motoristického sportu. Tradiční švýcarská závodní stáj v ní bude díky novému partnerství startovat od roku 2026 jako tovární tým Audi s poháněcí jednotkou vyvinutou značkou Audi.
Po oznámení vstupu do Formule 1 na konci srpna překonala značka Audi další milník na své cestě do královské kategorie motoristického sportu a potvrdila svého strategického partnera. Sauber patří díky 30 rokům zkušeností s ostrým závodním nasazením mezi nejrenomovanější a nejtradičnější týmy ve Formuli 1. Zatímco poháněcí jednotka („Power Unit“) vzniká v kompetenčním centru Audi pro motoristický sport v Neuburgu na Dunaji, Sauber bude vyvíjet a vyrábět závodní monoposty ve svém sídle v Hinwilu (Švýcarsko). Sauber bude odpovědný také za plánování a realizaci účasti v závodech.
„Máme velkou radost, že jsme pro náš ambiciózní projekt Formule 1 získali tak zkušeného a kompetentního partnera,“ říká Oliver Hoffmann, člen představenstva společnosti AUDI AG odpovědný za technický vývoj. „Společnost Sauber Group s jejím velmi moderním zázemím a zkušeným týmem známe již z dřívějších spoluprací a jsme přesvědčeni o tom, že společně vytvoříme silný tým.“ Společnost Audi Sport již během úspěšné epochy své účasti ve vytrvalostních závodech v Le Mans a při vývoji závodního cestovního vozu (třídy 1) pro DTM pravidelně používala technicky mimořádně vyspělý aerodynamický tunel společnosti Sauber Group v Hinwilu vzdáleném jen necelé čtyři hodiny jízdy automobilem.
„Audi je pro společnost Sauber Group nejlepším partnerem,“ říká Finn Rausing, generální ředitel společnosti Sauber Holding. „Je zřejmé, že obě společnosti mají stejné hodnoty a stejnou vizi. Těšíme se na to, že tímto silným a úspěšným partnerstvím dosáhneme společných cílů.“
Vývoj poháněcí jednotky Power Unit, která je tvořena elektromotorem, sadou akumulátorů, řídicí elektronikou a spalovacím motorem, probíhá na plné obrátky v sídle speciálně založené společnosti Audi Formula Racing GmbH v Neuburgu na Dunaji. Na projektu pracuje již více než 120 zaměstnanců. „Sauber je pro použití poháněcí jednotky Audi Power Unit prvotřídním partnerem,“ říká Adam Baker, jednatel společnosti. „Těšíme se na spolupráci se zkušeným týmem, který spoluutvářel již mnoho epoch v historii Formule 1. Společně chceme psát od roku 2026 další kapitolu.“
Časový plán do prvního závodu s účastí Audi v sezoně 2026 je ctižádostivý. V roce 2023 bude dalekosáhle dokončeno rozšíření centra v Neuburgu z hlediska personálu, budov a technické infrastruktury. První testovací jízdy zkušebního monopostu Formule 1 s poháněcí jednotkou vyvíjenou podle pravidel pro sezonu 2026 jsou plánovány na rok 2025.
Formule 1 dělá novými pravidly platnými od roku 2026 velký krok k trvalé udržitelnosti. Pro značku Audi to byl důležitý základní předpoklad, který jí umožnil přijmout rozhodnutí vstoupit do závodního seriálu. Pohony budou hospodárnější než v současnosti, protože se výrazně zvýší podíl elektrického výkonu. Elektrický pohon bude poskytovat přibližně stejně vysoký výkon jako spalovací motor, který bude vyladěn na 400 kW (544 k). Vysoce účinné přeplňované motory se zdvihovým objemem 1,6 litru budou poháněny trvale udržitelným syntetickým palivem, které má neutrální bilanci emisí CO2 (podle normy EU). Formule 1 si navíc stanovila cíl stát se do roku 2030 závodním seriálem s neutrální bilanci emisí CO2.
Jaký máte názor na současnou Formuli 1? Napište nám do diskuze.