Malé auto s automatem? Proč ne? Mezi řidiči jsou automatické převodovky čím dál tím žádanější. Především pro svoji nespornou spolehlivost a pohodlí. Navíc, dnešní vozy s automatem cenově nad svými sourozenci s manuálem nijak cenově nevyčnívají.
Obliba automatických převodovek neustále roste. Nejen u vozů vyšší kategorie, ale také u menších aut, ve kterých jsme je ještě poměrně nedávno mohli najít pouze sporadicky. Příkladem může být například Škoda Fabia, která se ve verzi s automatickou převodovkou stává velice žádaným vozem především mezi mladšími rodinami a staršími páry. Důvod je jednoduchý. Automat nabídne nejen pohodlí a spolehlivost, ale například v kategorii zánovních vozů se modely Škoda Fabia prodávají za ceny srovnatelné s cenami Fabií s manuální převodovkou. A to už stojí za úvahu.
Škoda Fabia s DSG má nízkou spotřebu
My jsme krátce po představení nové generace Fabie vyzkoušeli verzi s motorem 1,5 TSI Evo, která se dodává výhradně s automatem. A právě automatická převodovka byla u tohoto vozu jednou z jeho hlavních předností. Vlastně jsme si do verzí s manuálem už ani nechtěli přestoupit. Maximálka přes 200km/h, spotřeba lehce nad 6 litrů a komfortní nastavení automatické převodovky s možností ručního řazení dělá z takového auta skvělou volbu, když hledáte menší, ale bohatě vybavený vůz s vysokou užitnou hodnotou.
Skvělá volba do města
To ostatně potvrzují i někteří uživatelé, kteří s Fabií s automatickou převodovkou už nějakou dobu jezdí: „Mám ji asi rok, koupil jsem ji s nájezdem necelých 5 tisíc kilometrů jako předváděcí auto od dealera,“ říká Martin Procházka z Benešova, který jezdí ve škodovkách celý svůj život, a pokračuje: „Před tím jsem měl Fabii s manuálem. Byla úplně skvělá, jenže když to porovnám, třeba při popojíždění v koloně nebo rozjíždění do kopce, tak zpátky k manuálu bych se už nevrátil.“
DSG nabídne vysoký mofort
Martinovi dáváme jednoznačně za pravdu. Dnešní automatické převodovky řadí naprosto přesně, jemně a dovolují řidiči i manuální volbu rychlostních stupňů. Příkladem může být právě sedmistupňová dvouspojková automatická převodovka DSG, která se v současných Fabiích nabízí. U motorů s těmito převodovkami je navíc spotřeba paliva naprosto srovnatelná s verzemi, které mají manuální převodovku. Například motor 1,0 TSI s výkonem 81 kW má ve verzi s manuálem průměrnou spotřebu, dle metodiky WLTP, 5,2l/100 km, verze 1,5 TSI s výkonem 110 kW si pak vystačí dle stejné metodiky s pouhými 5,5 l/100km.
Mladé rodiny i senioři
A pro koho jsou menší vozy, jako je například uvedená Škoda Fabia, s automatickou převodovkou určeny? Na to odpovídá Robert Imling, ředitel obchodu s ojetými vozy a člen představenstva společnosti Louda Auto: „Fabie s automatem si oblíbily především mladé rodiny, kde často řídí žena, která převáží děti do školy, nebo do školky a nechce se v hustém městském provozu soustředit na řazení. Tento model je oblíbený také u starších párů, které vyznávají pohodlné řízení bez nutnosti šlapat na spojkový pedál a ručně řadit.“
V brzké době si zánovní model Škoda Fabia s automatickou vypůjčíme k redakčnímu testu, abychom vám mohli přinést konkrétní zkušenosti s mírně ojetým malým vozem, který je vybaven moderním automatem.