Letos slaví Abarth již své 60. narozeniny. V roce 1963 představil Carlo Abarth svůj první model a vyšel tak vstříc těm, kteří si nemohli dovolit drahá závodní auta, ale i tak se chtěli věnovat motoristickému sportu.
Ten, kdo se nezajímá o auta značky Fiat, možná ani netuší, že existuje auto s názvem Abarth. Až nápadně se podobá Fiatu 500 a ti, kteří nevidí rozdíl v jiných znacích, rozpoznají typ auta bezpečně podle toho, co má na přední kapotě. Buď je tam číslo 500, nebo štír. A to je právě Abarth.
Abarth je hodně tvrdý
Když začínáte jezdit s Fiatem 500, užíváte si pěknou klidnou jízdu, všude se vejdete, všude zaparkujete. Když však máte alespoň trošku soutěživou povahu, Fiat 500 Vám najednou nestačí. Já jsem ale váhala trochu déle. Slyšela jsem totiž, že Abarth není moc vhodný do města kvůli tvrdému podvozku. A je to pravda. Auto velmi citlivě reaguje na jakoukoli nerovnost v asfaltu a je potřeba s tím počítat.
Na sobotní nákupy není
Abarth tedy rozhodně není žádné městské auto určené pro sobotní nákupy. Je to auto, které je určeno především pro sportovní jízdu a sedí mu hlavně okruhy. Neztratí se však ani při jízdách na zakroucených okreskách. Pokud vás zajímají technické parametry, vyhledejte si je u prodejců. Já zde zmíním jen výkon, který činí 180 k (118 kW) při objemu motoru 1,4 ať už máte manuál, nebo automat. V mém Abarthu je automat s ovládáním na středovém tunelu, kde obvykle bývá řídící páka. Samozřejmě je možno řadit i manuálně pádelky pod volantem.
Koženým sedadlům se vyhněte
Celkově je Abarth dost chudý na různé novinky a vychytávky. Na palubní desce totiž máte jen to, co opravdu potřebujete. Auto má dva jízdní režimy, běžný nebo klasický. Tlačítko SPORT bylo nahrazeno tlačítkem na kterém je vyobrazen štír. Abarth také disponuje sportovními sedadly. Musím být však kritická. Já mám kožené, a v létě, nebo třeba na závodech, je to skutečné peklo. Můj předchozí Abarth měl látkové a nedá se to porovnat. Kožená sedadla jsou designově opravdu pěkná, ale nedýchají. Proto se váš pot většinou zastaví na vašem oblečení, takže po vystoupení z auta vypadáte jako po dvouhodinovém běhu.
Pouze dojezdové kolo
Velikosti auta odpovídá i velikost kufru, proto nepočítejte s tím, že sebou vezete standardní náhradní kolo. Když jsem zůstala na cestě s defektem a snažila jsem se zjistit, jak to udělat, abych nepotřebovala odtahovku nebo přítele na telefonu ochotného donést jednu pneumatiku, řešení se našlo. Jmenuje se dojezdové kolo, které vás doveze domů, dlouhodobě se však nemá používat. Má užší profil, takže se téměř na milimetr přesně vejde do kufru. Rychlost je ale omezena na 80km/h.
Pro závodění počítejte s úpravami
Když se rozhodnete, že svého miláčka začnete trošku prohánět po okruzích, budete muset ještě dokoupit pár věcí. Například tažný hák pro případ, že vyletíte z trati a budou vás muset odtáhnout. Dále určitě brzdy. Nejlepší jsou podle mě BREMBO. Také nesmíte zapomenout na slick pneumatiky. A pro vaši bezpečnost je minimem čtyřbodový bezpečnostní pás. No, a pak je tady ještě výbava přímo pro vás. Nehořlavá kvalitní kombinéza, přilba a rukavice.
Důležité (pro sponzory) je být vidět
Chcete-li jezdit závodně, auto by mělo být vizuálně nápadné, takže polep je v takovém případě velmi vhodný. Chcete být totiž nejen rychlí, ale chcete se také líbit.
A to je tak ve zkratce všechno. Tak co? Uvidíme se na okruhu? Příšte si porovnáme okruhy na Slovensku, v Čechách a Maďarsku.