Radní pražských městských částí chtějí, aby se zpřísnila pravidla za špatné parkování. Až čtvrtina řidičů totiž údajně parkuje v centru Prahy v rozporu s pravidly. Na vině jsou možná příliš nízké postihy.
Zaparkovat v Praze je mnohdy nadlidský úkon. A to dokonce i pro rezidenty, kteří mají „parkovací kartu“. Mnozí proto parkují, kde se dá, ale podle pravidel vlastně nedá. To se však nelíbí radním jednotlivých městských částí, kteří volají po zpřísnění postihů. Kromě vyšších pokut by chtěli zavést i jakýsi „pronájem“ botiček. Cílem má být to, aby se pokuta přestala vyplácet.
30 botiček denně - není to málo?
Nejvíce pokut padá údajně za stání na chodníku. Podle mnohých řidičů se ale v Praze jinak parkovat nedá a například řidiči zásilkových služeb jsou tak nuceni udělat během dne až několik desítek takových přestupků, jinak by nebyli schopni doručovat požadované množství zásilek. „Moje parkování je takhle asi z 90 procent,“ říká v reportáži České televize řidič dodávky a pokračuje: „Asi to ale vyřešit nejde.“ V reportáži také zaznělo, že za první půlrok bylo „rozdáno“ 6 tisíc botiček, tedy 33 denně. To je však žalostně málo v kontextu toho, že čtvrtina řidičů parkuje v Praze neoprávněně.
Poplatky jsou různé
Radní proto žádají zpřísnění pravidel, v rámci kterých by hříšník neplatil pouze pokutu, ale ještě další dva poplatky. Manipulační poplatek za nasazení a sundá botičky, a potom další poplatek, jehož výše by se odvíjela od doby, po kterou hříšník na místě neoprávněně parkuje. „Sundavání a nandavání botičky řidič neplatí. Vždy je trestán za ten přestupek, který způsobí,“ říká v reportáži Irena Seifertová, mluvčí Městské policie hl. m. Prahy. Přitom v některých městech manipulační poplatky již fungují. Například v Brně to je 800 korun, v obci Desná 1.000 korun, a v Ostravě potom 600 korun.
Stání na chodníku nejčastější přestupek
Nejvíce botiček údajně rozdají městští strážníci za stání na chodníku. Podle Tomáše Halvy, radního Prahy 2 pro dopravu, parkuje až 25 % řidičů v zónách placeného státní neoprávněně. Proto chtějí městské části pravidla zpřísnit a nově by tak řidiči měli kromě pokuty zaplatit ještě manipulační poplatek + poplatek, který by se odvíjel od doby, po kterou nechají auto na místě nelegálně zaparkované. O výši poplatku v Praze se však bude ještě jednat. Městské části se na tom totiž musí domluvit s magistrátem. Do té doby se situace s parkováním v Praze asi příliš nezlepší.