Rozvážet v Praze zásilky na kole je „job“ pouze pro kaskadéry. Tvrdí to kurýr jedné rozvážkové služby, který na kole rozváží v Praze potraviny. Podle něj prý není den, kdy by mu nějaký řidič nehrozil inzultací, nebo alespoň nenadával.
Rozvoz potravin zažívá neskutečný boom. Jednotlivé společnosti se předhánějí nejen v nabídce produktů, v jejich cenách, ale také v tom, za jak dlouho dovedou potraviny svým zákazníkům doručit. Logistika a práce s daty je pro tyto firmy klíčová. Hraje se o minuty a o každého zákazníka. A právě z těchto důvodů nasazují některé rozvážkové služby do svého „vozového“ parku také speciálně upravená elektrokola.
Na jednom z nich jezdí i kurýr, se kterým jsme si o jeho práci povídali. Identitu kurýra známe, nicméně na jeho přání ji nebudeme zveřejňovat a budeme mu říkat třeba Petr. Petr jezdí u rozvážkové služby už téměř půl roku a práci si pochvaluje: „Dělám to při škole, ale i tak si vydělám celkem slušné peníze. Rozhodně více, než kdybych balil do pytlíků hamburger a hranolky, což jsem také zkusil“, říká Petr, který s rozvážkovým elektrokolem jezdí především na Praze 6 a pokračuje: „Práce je fajn, ale náladu mi občas zkazí někteří řidiči, kteří se někdy chovají, jak smyslu zbavení“.
Podle Petra totiž není den, kdy by mu některý řidič na silnici nenadával, netroubil na něj, nebo ho nebezpečně nepředjížděl. „Párkrát některý z řidičů dokonce i zastavil s tím, že mě sundá z kola a dá mi pár facek. Prostě ho štvalo, že mě nemůže předjet a zdržuji ho v jízdě“, říká Petr, který zároveň říká, že o nebezpečné situace není na silnici nouze: „Buď mě předjíždějí na zákazu předjíždění, nebo třeba při předjíždění jedou vedle mě jen pár centimetrů. Někdy mám opravdu trochu strach, aby o mě neškrtli“.
Podle Petra se mu už asi 3x stalo, že vezl potraviny právě řidiči, který na něj blikal, nebo troubil. „Když vás předjede BMW se značkou na přání, za kterou by se podle mě měl stydět i žák základní školy, a potom to samé auto stojí na zahradě domu, kam doručuji zboží, tak si říkám, co to je za lidi. Přitom právě tihle zákazníci si nejčastěji stěžují, když přijedu později. I kdyby třeba jen o pár minut“, říká s hořkým úsměvem Petr.
Rozvoz potravin pomocí elektrokol je přitom rozumnou alternativou ke klasickým kurýrním vozidlům se spalovacím motorem. Obzvláště v lokalitách, kde není hustý provoz, případně ve čtvrtích, které jsou blízko skladů a logistických center rozvážkových služeb. Jestliže zákazníci budou chtít dostávat objednané zboží v řádu desítek minut, budou muset akceptovat to, že se na silnicích budou setkávat s různými formami doručování. I třeba s elektrokolem, které dnes nejede zrovna k nim, ale zítra třeba pojede.
Přečtěte si: Pomatení cyklisté jezdí v Praze po tramvajových kolejích
Jak se díváte na provoz rozvážkových elektrokol v Praze. Myslíte si, že je v pořádku, když se řidiči ostatních vozidel chovají tak, jako řidič na titulní fotografii? Napište nám do diskuze.