Živnostník nebo firma může aktuálně získat státní podporu na elektromobil ve výši až 300 tisíc korun a na dobíjecí stanici až 150 tisíc korun. Ne všem se to ale líbí, a ne pro všechny je taková dotace přínosná
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo program s názvem „Záruka Elektromobilita“ v rámci kterého mohou živnostníci a firmy čerpat dotaci až 200 tisíc korun na osobní automobil, až 300 tisíc korun na užitkový automobil kategorie N1 a N2, a dále až 150 tisíc na neveřejnou dobíjecí stanici. Poměrně štědrá dotace se ale nelíbí všem. Objevují se názory, že podobné dotace pokřivují trh a vytvářejí pro jednotlivé subjekty nerovné podmínky. Někteří nespokojenci pak svůj nesouhlas s dotacemi vyjadřují třeba i tak, že blokují dobíjecí místa.
Stát z mých daní platí moji konkurenci
Jedním z těch, kdo s podobnými dotacemi nesouhlasí, je i pan Jaromír z Rokycan. Pracuje jako řidič a se svým vozem rozváží po okolí zákusky a pečivo. Úvodní fotografie sice nezobrazuje jeho auto, ale má prý pro podobné chování pochopení: „Taky bych si mohl zažádat o dotaci, ale je to pro mě nepoužitelné. Denně najezdím asi 350 kilometrů a dodávka na elektřinu mi tak vůbec nedává smysl. Mám proto dodávku s naftovým motorem“, říká Jaromír a pokračuje: „Přijde mi ale nefér, že řidič, který dělá úplně stejnou práci například v Praze, kde jsou cukrárny na každém rohu, a který tak ujede sotva polovinu toho, co já, takovou dotaci čerpat bude. Pro něj totiž malý dojezd elektrické dodávky problém není. Takže já v podstatě ze svých daní přispívám na podnikání konkurence. Když přijedu někam, kde jsou parkovací místa pro elektromobily, klidně tam zaparkuji. Schválně. Vždyť si to platím.“
Záruku lze čerpat i na dobíjecí stanice
Záruku a příspěvek lze získat nejen na pořízení auta, ale také na vybudování dobíjecí stanice. Program umožňuje pořídit ji současně s vozidlem, podmínkou také je, že dobíječka bude neveřejná a podnikatelům či firmám bude sloužit pouze pro jejich vlastní potřebu. Stanici může klient pořídit i z vlastních zdrojů, je však potřeba, aby byla zakoupena až po podání žádosti o záruku k úvěru na pořízení vozidla.
Jsou dotace na cokoliv fér?
V principu je asi pravda, že dotace obecně mohou „pokřivovat“ trh. V tržním hospodářství by dotace vůbec neměly existovat. Proč jeden zemědělec dotaci dostane a druhý ne? Proč někdo dostane dotaci na vybudování penzi=onu a lyžařského areálu a druhý ne, proč taxikář, který chce jezdit v elektrickém autě dostane celkem až 350 tisíc a ten, kdo používá auto se spalovacím motorem nedostane ani korunu? Je to správně? Napište nám do diskuze.