Stočené tachometry nejsou jediným rizikem, které při nákupu ojetého auta hrozí. Auta se omlazují, zatajují se vážné havárie, falšuje se původ aut i počet jejich předchozích majitelů.
V České republice se ročně přeprodá přibližně 650 tisíc ojetých vozidel. Přibližně polovina v autobazarech, ale celá druhá půlka se prodá napřímo, tzv. „na ulici“. A tady hrozí ta největší rizika. Patří mezi ně nejen neustále mediálně omílané stočené tachometry, ale také zatajené havárie, omlazování vozu, falšování původu auta i zatajování počtu předchozích majitelů. Jenom lhaní o prvních majitelích přijde podle společnosti Cebia kupující až na 3 miliardy ročně.
Švindluje se se vším
Další peníze navíc potom zaplatí kupující za auto s přetočeným tachometrem, za omlazené auto, za auto se zatajenou havárií nebo za auto, u kterého se fabuluje se zemí jeho původu. V podcastu 30 Minut Lajfu o tom hovořil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se už 32 let zabývá prověřováním historie ojetých vozidel. Nutno podotknout, že povídání to bylo skutečně zajímavé, a bohužel, chvilkami až hrůzostrašné. Třeba když přišla řeč na původ vozidla.
Falešný německý původ
Češi totiž například stále věří tomu, že když má ojeté auto německý původ, bude tak nějak lepší. Jenže ne každé auto, o kterém prodávající tvrdí, že má německé kořeny, je skutečně z Německa. V praxi to totiž může být i auto, které v havarovaném stavu koupi překupník třeba v Albánii. V Polsku ho nechá opravit, přijde to tam totiž mnohem levněji než u nás, a vyrazí s autem do Německa, kde ho na jeden den přihlásí. Auto následně vyveze do Česka, kde ho deklaruje jako auto s německým původem. Má přeci německý techničák.
Důvěřuj, ale prověřuj
O předchozí havárii ani slovo, stejně tak o počtu majitelů nebo skutečném stavu tachometrů. Ano, i takové vozy se skutečně dostávají do inzerce a neznalý kupující má velmi malou šanci na podobný podvod přijít. Proto se rozhodně vyplatí nechat auto prověřit někým, kdo tomu rozumí. Ideální je kombinace fyzické prohlídky odborníkem v autoservisu a datové prověrky, právě třeba u společnosti Cebia. A pro zrovna tam? Cebia údajně disponuje největší databází záznamů o ojetých vozidlech v Evropě, takže odpověď je zřejmá. Nikdy jiný toho o autě asi víc vědět nebude.
Co všechno se může při nákupu ojetého vozu přihodit, si můžete poslechnout v podcastu 30 Minut Lajfu.