Za volantem speciálu 130 RS je to dnes už skutečné retro. Podle legendy Formule 1 je to opravdový návrat ke kořenům. Bez posilovače řízení, bez turba, elektroniky a různých asistenčních systémů
Hans-Joachim Stuck je legendou Formule 1 i okruhových závodů Le Mans a seriálu DTM, Jan Kopecký a Andreas Mikkelsen zase už dlouho září ve světových závodech v rallye. Když tito tři závodníci vyzkoušeli slavného veterána ŠKODA 130 RS, současnou soutěžní špičku v podobě modelu FABIA Rally2 evo a ochutnali i náznak budoucnosti v podobě elektrického speciálu FABIA RE-X1, byli už přece jen trochu sdílnější a pro ŠKODA Storyboard se nakonec rozpovídali.
Víte, jednou se mě ptali, jaký je rozdíl mezi závoděním v mé době a dnes. Odpověděl jsem, že rozdíl je jeden: v mé éře byl sex bezpečný a závodění nebezpečné
Hans Joachim Stuck
„Závodění na sněhu patří k tomu nejzajímavějšímu jak pro jezdce, tak pro fanoušky. Když trať rychlostních zkoušek lemují sněhové bariéry, stává se jízda na dlouhých hrotech nepopsatelným zážitkem,“ potvrzuje za všechny Jan Kopecký. Za volantem speciálu 130 RS je to dnes už skutečné retro – a právě to si trio jezdců nadmíru užívalo. „Je báječné vidět, jak obrovským vývojem náš obor prošel. Přesto je 130 RS zábavné a hravé auto, jízdu jsem si moc užíval,“ říká Mikkelsen, nedávný vítěz letošní Rally Monte-Carlo v kategorii WRC2.
Foto: ŠKODA AutoJako na ikonickou zástupkyni 120leté historie ŠKODA Motorsport se na legendární vůz dívá i Jan Kopecký. „Modely 130 RS byly klenoty ve startovním poli a zároveň to byly velice rychlé a spolehlivé vozy. V roce 1977 s ním Václav Blahna se spolujezdcem Lubislavem Hlávkou dokázali v Monte Carlu zvítězit ve své třídě a obsadit dvanácté místo absolutně. Jsem hrdý, že jsme s Pavlem Dreslerem dokázali na tento úspěch v Monte Carlu v roce 2018 navázat svým vítězstvím s vozem ŠKODA FABIA R5 ve světovém šampionátu v kategorii WRC2 a obsadit desáté místo absolutně.“
„Vrátil jsem se do vzpomínek. Je to opravdový návrat ke kořenům: musíte manuálně řadit, auto má báječný atmosférický motor, chybí posilovač řízení nebo elektronické asistenční systémy. Super zkušenost, já už ale dávám přednost moderním autům. Víte, jednou se mě ptali, jaký je rozdíl mezi závoděním v mé době a dnes. Odpověděl jsem, že rozdíl je jeden: v mé éře byl sex bezpečný a závodění nebezpečné. Myslím, že to vše přesně vystihuje,“ směje se Stuck.
Pak už nastal čas zhodnotit zážitky s modernějšími stroji. „Byl jsem u jejího vývoje od samého začátku a absolvoval jsem s ní i první ostré kilometry. ŠKODA FABIA Rally2 evo patří mezi nejrychlejší a nejspolehlivější vozy této kategorie, což jednoznačně dokazují její výsledky ve všech šampionátech po celém světě,“ líčí Kopecký, který se v roce 2018 s tímto českým vozem stal mistrem světa v kategorii WRC2. „Auto se snadno ovládá, plynule řadí a velká zábava je zatáčet pomocí ruční brzdy,“ přidal se Mikkelsen, který má zkušenosti i s předchůdkyní FABIA S2000, se kterou v letech 2011 a 2012 vyhrál Intercontinental Rally Challenge.
Překvapivá elektřina
A jak na zkušené profíky zapůsobila jízda v novém čistě elektrickém voze? Pro Andrease Mikkelsena bylo svezení ve speciálu FABIA RE-X1 vyloženě pozitivním zážitkem. „Rychlé to auto tedy je Pohonná jednotka dává autu obrovský výkon a skvělé parametry. Líbí se mi jeho síla, zrychlování bez řazení. Jasně, nějaká ta hmotnost navíc je při jízdě cítit, ale celkově musím říct, že jsem byl velice pozitivně překvapen,“ svěřil se Mikkelsen
FABIA RE-X1 je počin rakouské společnosti Kreisel Electric, která ho postavila s podporou automobilky na základu modelu ŠKODA FABIA Rally 2 evo. Vůz nabízí celkový výkon 500 kW (670 koní) a točivý moment 880 Nm. Samozřejmostí je pohon všech kol, hmotnost činí 1300 kilogramů a speciálně upravený akumulátor poskytuje pro závody dostatečný dojezd 135 kilometrů.
„Fantastický zážitek. Jízdu na sněhu se všemi třemi vozy jsem si opravdu užil. Jsou zábavné a každý nabízí špičkové technické a výkonnostní parametry své doby. 130 RS je krásný stroj ze starých časů a FABIA RE-X1 zase moderní elektromobil, takže to bylo pestré. Kdybyste se mě zeptali, který je můj favorit, neuměl bych se rozhodnout,“ pochvaluje si legenda Hans-Joachim Stuck.