Na českých silnicích páchá dnes a denně velká část řidičů hloupost, o které si myslí, že nikoho neohrožuje. Jde ale o nebezpečný přestupek, který se například v Německu trestá pokutou až 100 euro
Pro mnoho českých řidičů jde na silnicích a dálnicích o naprosto běžné chování, které považují za ohleduplnost a domnívají se, že tím přispějí k plynulosti silničního provozu. Jde ale o velmi nebezpečný přestupek, který se již trestá i na našich silnicích. V Německu za něj hrozí dokonce postih ve výši až 100 euro. Taková „ohleduplnost“ totiž může skončit velmi závažnou nehodou. O co vlastně jde?
Mluvíme o problematice připojování z připojovacího pruhu do toho průběžného. Především na dálnicích potom hrozí při podobných situacích velké problémy. Jak se správně připojit do jízdního pruhu totiž často neví nejen řidiči, kteří se o připojení snaží, ale ani ti, kteří jedou v průběžném pruhu. Ti se potom, ve jménu „ohleduplnosti“ dopouští zmíněného přestupku, který ale může skončit těžkou nehodou. Tím přestupkem je přejíždění z pravého pruhu do levého ve snaze umožnit vozidlu v připojovacím pruhu snadné najetí do průběžného pruhu.
Například čtenář M.V. se domnívá, že přejíždění z pruhu do pruhu je v pořádku: „Nevím, jak to dělají v praxi Němci, ale já osobně považuji za rozumnější přístup k řidičům, kteří jedou v připojovacím pruhu, uhnout jim do levého pruhu a tím umožnit plynulé najetí na dálnici. Záleží pochopitelně na hustotě provozu, ale nevím, co je na tom nebezpečného, i když mnozí odborníci tvrdí opak. Když předjíždím na dálnici pomalejší vozidlo, tak také přejíždím do levého pruhu, pokud vidím, že tam nejede rychlejší vozidlo. Je to otázka zkušeností, správného odhadu vzájemných rychlostí a i tolerance. Nevím, co dělám špatně, když počítám s tím, že auto, jedoucí v připojovacím pruhu najede ještě přede mnou do pravého pruhu a já ho pak v levém pruhu vyšší rychlostí předjíždím. Kdyby v těchto napojovacích úsecích byly mezi průběžnými pruhy plné čáry, tak by to místo nějakého přínosu znamenalo více zmatků a porušování předpisů.“
Přitom zmíněnou situaci upravuje zákon 361/2000 Sb., který ve svém paragrafu 12, odst. 7 říká toto: „Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu“. Stejný zákon potom definuje i termín „ohrožení“, když říká, že „…nesmět ohrozit znamená povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníku silničního provozu nevzniklo žádné nebezpečí…“.
Agresivní najíždění do průběžného pruhu, nebo naopak nerozhodnost a váhavost nejistých řidičů, však znamená vznik nebezpečí a na českých silnicích a dálnicích způsobuje dnes a denně nespočet krizových situací. Řidiči si navíc velmi častou nevšimnou, že v podobných úsecích je umístěno vodorovné dopravní značení, které má přejíždění zamezit. Tedy klasická „plná“ bílá čára. To ale mnoho řidičů přehlédne, nebo jednoduše nerespektuje a do levého pruhu přejedou. Především v Německu, ale nejen tam, tak mohou vznikat velmi nebezpečné situace, které vyplývají z neomezené rychlosti na některých dálnicích. Auto, jedoucí rychlostí 250km/h, totiž nemusíte v první chvíli ve zpětném zrcátku vůbec zaregistrovat. Než se však přesunete do levého pruhu, už za vámi kvílí brzdy…
Víte, jak se správně na dálnici připojit do průběžného pruhu, nebo také uhýbáte vozidlům, která na dálnici najíždějí? Napište nám do diskuze.