Nářky cyklistů na to, jak je automobilisté nerespektují a ohrožují, jsou kořením diskuzí u každého článku s cyklistickou tématikou. Stačí však vyjet na české silnice a jeden se nestačí divit, čeho všeho jsou cyklisté schopni.
Jsou to dva naprosto rozdílné světy. A to i přes to, že mnoho cyklistů usedá také za volant aut a zároveň mnoho řidičů rádo jezdí na kole. Stačí ovšem vyjet na silnice, a je jedno jestli na kole, nebo v autě, a jeden se nestačí divit, co vše dělají řidiči cyklistům a cyklisté automobilistům. Jsou to ale právě cyklisté, kdo je na silnici více ohrožen. Někteří z nich však na tento fakt vůbec nereflektují a na silnici se chovají tak, jako kdyby měli hlavu jenom kvůli tomu, aby jim nepršelo do krku.
My jsme například na silnici nedaleko Benátek nad Jizerou potkali mladého cyklistu, který si na řídítka posadil spolujezdkyni a stylem jízdy „od čáry k čáře“ kličkoval po silnici. Před nimi jeli ještě dva mladí lidé na motorce, kteří jeli stejným stylem, čímž všichni dohromady vytvářeli poměrně nebezpečnou dopravní situaci. Cyklisté navíc neměli na hlavách helmy, které zákon předepisuje pro cyklisty mladší 18 let. Proč? Podle policie totiž u cyklisty bez přilby hrozí až 19x vyšší riziko, že se při pádu smrtelně zraní, než u cyklisty s přilbou.
Na povinnost nošení cyklistických přileb proto upozorňují v souvislosti s prázdninami i policisté. Cyklistická přilba není módním doplňkem, ale povinnou součástí vybavení cyklisty. Sice dítě neochrání před pádem, ale výrazně omezí možnosti vážného poranění hlavy následkem pádu. Při něm totiž helma rozloží sílu nárazu a zmírní jeho následky. Pokud však dítě spadne z kola a helma projde velkým nárazem, měla by se vyměnit za novou. A to i v tom případě, kdy vypadá zcela v pořádku.
Rodiče by měli, především nyní, v době prázdnin, dbát na to, aby jejich dítě helmu skutečně používalo. Ze zákona mají totiž děti do věku 18 let povinnost helmu nosit. Rozumní dospělí cyklisté si ji však pořídí také. Helma musí dobře držet a má být posazena dostatečně do čela. Pod krkem musí být zapnutá, aby při brždění nespadla z hlavy.
Kromě helmy jsou pro děti vhodné i rukavice. Jednak zabrání vzniku mozolů a jednak chrání dlaně a klouby při pádu. Oblečení by mělo být výrazné, s reflexními a fluorescenčními bezpečnostními prvky a k tomu správně vybavené kolo. A takto dobře vybavený dětský cyklista může na silnici, ale jen je-li mu 10 let a více. Jinak musí jet v doprovodu osoby starší 15 let.
Jak se na podobné chování cyklistů na silnici díváte vy? Napište nám do diskuze a jestli se vám článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.