Elektrokoloběžky budou muset mít povinné ručení, zvažují se i registrační značky

Foto: Jiří Soukup

Počet nehod na elektrokolech a elektrokoloběžkách dlouhodobě roste. Pro vybrané silné typy elektrokoloběžek tak začnou od roku 2024 platit nová pravidla – budou muset mít tzv. povinné ručení a zvažují se i klasické registrační značky.


Počet nehod na elektrokolech a elektrokoloběžkách dlouhodobě roste. Zatímco elektrokola se na celkové nehodovosti kol podílí několika procenty, elektrokoloběžky v nehodovosti násobně převyšují ty klasické. Pro vybrané silné typy elektrokoloběžek tak začnou od roku 2024 platit nová pravidla – budou muset mít tzv. povinné ručení a zvažují se i klasické registrační značky. Podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven by u nich Češi SPZ uvítali,
pro je 63 %. 

Provozovatelé silných elektrokoloběžek si budou muset od ledna 2024 zřídit povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Vyplývá to z Motorové směrnice Evropského parlamentu a Rady 2021/2118. Novinka se bude týkat elektrokoloběžek s elektrickým motorem překračující rychlost 25 kilometrů za hodinu nebo na ty, které váží víc než 25 kilogramů a zároveň jezdí rychleji než 14 kilometrů za hodinu. „Vnímáme jako velmi správné vymezení povinnosti na silné elektrokoloběžky, jejichž výkon lze přirovnat k malým motorkám. Cílem je nastavit pravidla pro odškodňování při nehodách, které u silných elektrokoloběžek mohou mít vážné následky na majetku i na zdraví. Není ale zdaleka nutné podobná pravidla přenášet na celý segment, pro slabší motory velmi dobře poslouží pojištění obecné odpovědnosti,“ uvádí výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. 

Elektronehod je stále více

Češi jsou totiž národem cyklistů a koloběžkářů. Podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven na nich jezdí alespoň několikrát do měsíce 37 %, párkrát do roka na nich vyrazí dalších 21 %. 

S jízdou ale souvisí i nehody. Počet všech nehod na kolech je podle dat poměrně stabilní a pohybuje se okolo 3 800 nehod za rok, u koloběžek ale za posledních 5 let vzrostl desetkrát. A zatímco v případě cyklistů tvoří elektronehody asi 13 % všech nehod na kolech, počet nehod na elektrokoloběžkách je více než dvojnásobný oproti těm na běžných koloběžkách. „Postupně dochází k tomu, že část dopravních nehod v minulosti způsobená klasickými koly, tedy těmi bez pomocného pohonu, se v čase postupně přesouvá do segmentu elektro. V případě koloběžek je ale viditelný růst celkové nehodovosti a v segmentu elektro dokonce velmi významný. Samozřejmě má velký vliv také to, že nehody na koloběžkách často nemusí být řešeny za pomoci Policie ČR. Trend je ale zřejmý,“ vysvětluje Petr Jedlička, analytik České kanceláře pojistitelů. Meziroční růst v segmentu elektrokoloběžek činil v roce 2022 68 %, u klasických koloběžek 28 %. 

Silné elektrokoloběžky a registrace?

Kromě povinnosti mít na silné elektrokoloběžky sjednané povinné ručení se diskutuje, že budou jejich majitelé muset své stroje také zaregistrovat. Právě SPZ přitom Češi považují za dobré řešení – souhlasí s ní 63 % respondentů průzkumu. 

Nová pravidla pojištění podle směrnice neplatí pro elektrokola, protože motor u nich má pouze doplňkovou funkci. Přesto řada členských států EU je do regulace přidala nad rámec unijní směrnice a může tak ještě učinit i Česká republika. „Naše asociace se přiklání k tomu, aby elektrokola nebyla v zákoně pro české uživatele zahrnuta pod povinnost pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, a to z toho důvodu, že u nich evidujeme malou frekvenci škod a je zde také problematičtější registrace. A podle našich informací ani ministerstvo financí jejich registraci neplánuje,“ uzavírá Jan Matoušek.

 

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.