Hodinové kolony na dálnici. Stovky a tisíce aut převážející svoji posádku do práce, do školy, na firemní jednání. Stovky telefonátů, emailů a SMS zpráv o tom, že zdržení bude i několik hodin. Důvod? Agresivní řidič jedoucí pár metrů za autem před ním.
Jedna z nejčastějších příčin dopravních nehod, a nejen na dálnici, je nedodržení bezpečné vzdálenosti. Kdo jezdí například ráno po D10 do Prahy, může velice často vidět levý pruh plný „spěchajících manažerů“, kteří ve více než stokilometrové rychlosti jedou v tzv. „vláčku“ s rozestupem maximálně deset metrů od auta před sebou. Jak takový vláček končí, když někdo vepředu začne prudce brzdit?
Dominový efekt
Není třeba být dopravní expert, abychom si správně odpověděli. Taková situace končí pochopitelně nejčastěji dopravní nehodou. A protože jde o vláček, tak je více než pravděpodobné, že účastníkem nehody bude více aut. V ranní špičce tak nastává kolona, která se mnohdy táhne i deset kilometrů za místem střetu. Řidiči v koloně jsou nervózní a začínají páchat další přestupky. Říká se tomu dominový efekt.
Peníze letí komínem (výfukem)
Otáčejí se na dálnici do protisměru, telefonují bez handsfree sady za jízdy (byť velice pomalé), někteří zoufalci dokonce projíždějí záchranářskou uličkou, aby byli u nejbližšího sjezdu z dálnice co nejdříve. Ranní porady se přesouvají, stejně tak, jako termíny u zubaře, děti je potřeba omluvit z první hodiny ve škole, živnostníci i firmy přicházejí o peníze, kvůli zapnuté klimatizaci, případně topení, běží motory, pálí se pohonné hmoty, atd…
Kolona 7 kilometrů
V jedné takové koloně jsme minulý týden ráno uvízli na dálnici D10 kousek od Benátek nad Jizerou ve směru na Prahu. Stáli jsme v ní téměř dvě hodiny, kolona dosahovala délky sedm kilometrů. Důvod? Jak bylo řečeno na začátku článku. Řidič v levém pruhu nedobrzdil a naboural do auta před sebou. A aby toho nebylo málo, tak do něj ještě zezadu narazil další „lepič“.
Lepí se na sebe jako milenci
V takové koloně bývá po půl hodině už dost velká nuda. Esemesky, že přijedeme pozdě, jsme rozeslali, a tak jsme se dali do řeči s ostatními řidiči. „Za tohle by měli dávat pokutu klidně i padesát tisíc,“ vyjádřil svůj názor slovensky hovořící řidič kamiónu a pokračoval: „Lepí se na sebe jako milenci, aby byli v Praze o minutu dřív, a teď tady kvůli nim stojí stovky aut a každému kvůli tomu utíkají peníze.“ Možná má řidič kamiónu skutečně pravdu. Kdyby za zdržení ostatních řidičů kvůli způsobení dopravní nehody padaly pokuty v řádech desetitisíců, dokážeme si představit, že by uvedených „vláčků“ z českých dálnic výrazně ubylo. Ale takového opatření se asi nedočkáme.
Jaký máte názor vy? Měli by řidiči, kteří kvůli tomu, že zapříčinili nehodu, zdržují další stovky řidičů v kolonách, platit výrazně vyšší pokuty? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál.