Nejčastějšími technickými závadami v servisech bylo nepředložení všech vyměněných dílů, nekvalitně provedené lakování, nepřiměřeně dlouhá doba opravy či fakturování opravy dílů, které nebyly poškozené
Údaje vyplývají z ročního hodnocení služby Audit servisů, kterou poskytuje společnost Cebia. Podle tohoto hodnocení došlo k poklesu kvality prací loni i v meziročním srovnání. Přesto se některé kraje v úrovni služeb zlepšily. Skokanem roku se z tohoto pohledu stal Zlínský kraj. Praha opět zůstala v kvalitě oprav na špičce. Nečastějšími administrativními závadami byly neúplně sepsané zakázkové listy, v nichž chyběly informace o stavu pohonných hmot a počtu najetých kilometrů. Nejčastějšími technickými závadami pak bylo nepředložení všech vyměněných dílů, nekvalitně provedené lakování, nepřiměřeně dlouhá doba opravy či fakturování opravy dílů, které nebyly poškozené.
Cílem služby AUDIT SERVISŮ je z poloviny prevence, z poloviny represe. Výsledky auditů umožňují selektovat kvalitnější servisy a vyjednávat lepší podmínky
Martin Pajer; ředitel společnosti Cebia
V celkovém hodnocení se loni kvalita provedených prací v autorizovaných i neautorizovaných servisech zhoršila nejen během samotného roku, ale i meziročně. Zatímco v roce 2019 dosahovala celková úroveň oprav 96 % ze 100 % možných, loni ke konci roku dosahovala kvalita prací „jen“ 93 %. V prvním kvartálu, prakticky před epidemií koronaviru a opatřeními k zamezení jeho šíření, byla kvalita prací na úrovni 98 %.
Přestože se nejedná o dramatické snížení a lze říci, že kvalita oprav zůstává poměrně vysoká, rozdíl představují zejména jednotlivé kraje. Zatímco Praha zůstává tradičně na pomyslném výsluní a i loni obhájila kvalitu na úrovni 97 %, v Jihočeském kraji došlo k razantnímu snížení z 97 % na pouhých 80 % a tento kraj se tak stal vůbec nejhorším z hlediska kvality oprav. Druhým rokem v řadě klesla kvalita provedených oprav v kraji Olomouckém, a to z 93 % na 90 %. V roce 2018 vykazoval přitom Olomoucký kraj opravy na úrovni 99 %. Naopak lépe než předloni prováděly opravy servisy ve Zlínském kraji, který si polepšil z 89 % na 97 %. Mezi kraje s nejkvalitněji provedenými opravami pak patří také kraj Středočeský (97 %) či kraj Vysočina (98 %).
Neautorizované servisy si vedly z hlediska kvality oprav meziročně lépe než autorizované. Zatímco autorizované si pohoršily o 3 procentní body na 93 %, neautorizované si naopak o 4 procentní body polepšily na 94 %. Kvalita provedených oprav tedy byla v rámci autorizovaných i neautorizovaných servisů loni prakticky srovnatelné. V rámci autorizovaných servisů nebyl v kvalitě odvedených prací výrazný rozdíl ani z hlediska značek. Servisy Škoda získaly hodnocení 95 %, o 1 procentní bod meziročně méně. O 3 procentní body si loni pohoršily servisy Ford (z 94 na 91 %), a o 2 procentní body servisy Peugeot (z 97 na 95 %).
Všechny kontroly probíhají neohlášeně, servis tedy není předem informován o návštěvě auditora. Zásadním pravidlem Auditu servisů je princip opakované kontroly na sledovaných pracovištích. Auditoři navštíví jeden servis maximálně 3x za rok. Řídící pracovníci servisů ve většině případů respektují a oceňují zjištěné nedostatky a sami činí nápravná opatření.
Od roku 2019 se v rámci této služby provádějí také laboratorní testy olejů a paliv. Laboratorní testy olejů se používají v případech, kdy orientační (kapkový) test oleje indikuje podezření na cizí příměsi, nebo neprovedení výměny. Výsledkem je odborný znalecký posudek s odkazem na laboratorní výsledky. Laboratorní testy paliv se používají v případech, kdy se na vozidle objevila závada, která může mít souvislost s použitím nekvalitního paliva (např. poškozené vstřikování). Výsledkem je odborný posudek, který potvrdí nebo vyvrátí použití paliva, jež nesplňuje zákonem stanovené normy.
„Cílem služby AUDIT SERVISŮ je z poloviny prevence, z poloviny represe. Hrozba nezávislých a neohlášených kontrol ze strany leasingových společností nutí servisy dodržovat kvalitu a pravidla servisních služeb pro leasingové společnosti. V případě, že se při auditech zjistí závady, jsou pak pádnými argumenty pro obchodní jednání leasingových společností se servisy. Výsledky auditů umožňují selektovat kvalitnější servisy a vyjednávat lepší podmínky,“ uvedl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Na opravy v servisech by si podle Pajera měli dát pozor i běžní zákazníci. Vždy by měli trvat na kompletně vyplněném zakázkovém listu a zejména zkontrolovat, zda sedí stav pohonných hmot a počet najetých kilometrů. V případě výměny jakýchkoli dílů by si měli nechat po opravě předložit původní díly, které byly nahrazené jinými. Důležité je zkontrolovat kvalitu lakování a spasování dílů.
A JAKÉ ZÁVADY BYLY V LOŇSKÉM ROCE NAPŘÍKLAD ODHALENY?
Opel Astra Sportstourer
Autorizovaný servis
- Nekvalitně provedené lakování – odlupování laku v místech opravy
- Nekvalitně provedené ošetření plechových dílů proti korozi – koroze v místech opravy
- Došlo k chybě v technologických postupech opravy
Škoda Octavia combi
Autorizovaný servis
- Nedotažené upevnění (šrouby) vnitřní západky levých zadních dveří
- Došlo k chybě automechanika, závada odstraněna technikem Cebia
Opel Astra
Autorizovaný servis
- Nepředloženy všechny vyměněné náhradní díly (pravý přední světlomet a obě mřížky)
- Nepřiměřeně dlouhá doba opravy – několikrát prodlužováno kvůli chybě skladníka v objednávce náhradních dílů
Hyundai i30
Autorizovaný servis
- Chybně spasovaný přední nárazník s pravým předním blatníkem
- Chybně spasované pravé zadní dveře s pravým prahem
- Chybně spasovaný zadní nárazník s pravým zadním blatníkem (vytvořena boule)
- Popraskaný lak na hraně pravého zadního blatníku
Kia Optima Kombi
Neautorizovaný servis
- Zvednutý lak na hraně levého předního blatníku u spáry s levými předními dveřmi
- Zvednutý lak po celé délce hrany levých předních dveří
- Steklá barva na hraně levých předních dveří
- Prasklý lak předního nárazníku i masky chladiče
Škoda Octavia Combi
Neautorizovaný servis
- Neopraven (vynechán) 1 důlek na pravém předním blatníku
Ford Edge
Neautorizovaný servis
- Fakturována výměna, oprava a lakování původně nepoškozených dílů bez předložené dodatečné fotodokumentace (servis / likvidátor pojišťovny)
- Chybné slícování levé zadní odrazky zadního nárazníku
- Chybné slícování zadního nárazníku s levým zadním blatníkem (vytvoření boule)
- Chybné slícování zadního nárazníku s boky vozidla
- Nepřiměřeně dlouhá doba opravy (18 dnů od příjmu po vydání)