Monitorovací vozidla zaznamenají v pražských zónách placeného parkování až jeden milión podezření na přestupek ročně. Snahy neplatičů vyhnout se placení parkovného zakrytím registrační značky však podle Městské policie i TSK nemají velkou šanci na úspěch.
Říká se, že kdo chce mít opičku, musí mít i na banány. V přeneseném slova smyslu to platí i pro každého řidiče motorového vozidla. Nákupem auta totiž finanční výdaje spojené s jeho provozem zdaleka nekončí. Kromě paliva, servisu, nebo třeba pneumatik, musí řidič investovat i do úhrady parkovného. Tedy alespoň tam, kde je povinností parkovné uhradit.
Pokud je to jen trochu možné, pracovník, který data vyhodnocuje, zkouší všemi dostupnými cestami zjistit správnou podobu zakryté RZ
Irena Seifertová; Městská policie hlavního města Prahy
Ceny parkovného v Praze se pohybují od částky 20,- Kč za hodinu (například ulice Jateční, nebo Jankovcova na Praze 7) až po 80,-Kč za hodinu v ulicích okolo Staroměstského náměstí na Praze 1 (Ale nejen tam. Tato cena platí ve většině ulic Prahy 1). To se ale některým řidičům platit nechce, a tak vymýšlejí různé triky, jak se placení vyhnout a „vyzrát“ na monitorovací vozidla různými „zaručenými“ postupy.
Legend kolem monitorovacích vozidel tak existuje celá řada. Traduje se kupříkladu to, že stačí vědět jejich trasu a podle toho „obejít“ zóny. „Ani samotný řidič monitorovacího vozu předem neví, kam ho zvolená trasa v navigaci navede, natož pak samotní obyvatelé,“ poznamenává tisková mluvčí TSK Barbora Lišková a dodává: „Logicky jsou některé ulice, ve kterých je vyšší zájem o parkování, více monitorovány a jiné naopak vykazují nižší obsazenost a monitorovací vozy zde projíždějí méně často. Podle situace pak můžeme ve spolupráci s městskými částmi zvolit oblasti s koncentrovanější kontrolou.“
Další způsob, kterým se někteří řidiči snaží vyhnout placení parkovného, je zakrývání registračních značek. Mnohdy jde vyloženě o lidovou tvořivost, v rámci kterých používají Pražané různé triky. Od listí přes zašpinění registrační značky až třeba po různá prkna, která postaví před vozidlo, resp. jeho RZ. Neměli by ale zapomínat, že současné moderní technologie pracují i s určitým odhadem. Co nezvládne načíst systém, zvládne pak fyzicky strážník městské policie. V případě, kdy řidič monitorovacího vozidla zaregistruje zakrytou, nebo viditelně upravenou registrační značku, nahlásí totiž takový případ na Městskou policii hl. m. Prahy, která podezření na přestupek následně řeší.
Podle mluvčí Městské policie Praha Ireny Seifertové se totiž provozovatel vozidla, který zanechá stát motorové vozidlo (ať už v zóně placeného stání či jinde) se zakrytou či pozměněnou RZ, dopouští přestupku dle § 83 odst. 1 písm. n) zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb.
„V případě, že by se strážníci v rámci běžné hlídkové činnosti setkali s případem, či byli na ni upozorněni občany, překryté (nebo chybějící) RZ, oprávněnost parkování by prověřili na RZ v druhé části vozu, kde zpravidla k přelepování/překrývání nedochází (děje se tomu většinou v místech, která jsou nasměrována na mobilní monitoring) a případný přestupek - neoprávněné stání v zóně placeného stání, by řešili standardním způsobem, což znamená, že mohou nařídit v tzv. modrých zónách odtah vozidla, obecně pak přiložit TPZOV (tzv. botičku), či podezření na přestupek oznámit příslušnému správnímu orgánu“, vysvětluje Seifertová a doplňuje: „V případě částečně upravených RZ, se tyto načítají jako jiné. Pokud je to jen trochu možné, pracovník, který data vyhodnocuje, zkouší všemi dostupnými cestami zjistit jejich správnou podobu. Tato vozidla totiž mají obvykle bohatou přestupkovou historii, například se ověřují podle dřívějších fotek“.
Podle TSK je v tuto chvíli k dispozici 16 vozů monitoringu, přičemž každé z nich najede mezi dvěma až třemi sty kilometry za den. Monitorovací vůz je v provozu až 16 hodin denně. Za den vozidla nasbírají přibližně 200 tisíc všech detekcí. Nepoctivým řidičům tak „espézetkový podfuk“ většinou nevyjde a pokutě se nevyhnou.
Nejde ale jenom o pokutu. Jde i o signál, který svému okolí tito řidiči vysílají. Přelepením RZ totiž vlastně celému světu nahlas říkají: „Jsem zloděj a nestydím se za to“.
Co si o přelepování a zakrývání RZ myslíte vy? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.