Je to k neuvěření, ale velká část českých řidičů stále ještě nepochopila, že levý pruh na dálnici slouží k předjíždění a jinak se jezdí vpravo. Co bylo v „sedmdesátkách“ známkou dekadence, je dnes spíše řidičská demence.
Bývala to prý velká frajeřina. Kdo měl v sedmdesátých letech například Saaba, Fiat Mirafiori, nebo i „obyčejnou“ Škodu 110 R, najel si na dálnici do levého pruhu a už z něj nevyjel. Ovšem to se psala sedmdesátá léta, kdy byl provoz na dálnicích, viděno dnešní optikou, velice řídký. Na dálnici se jezdí vpravo a levý pruh má sloužit pouze k předjíždění. Stačí ovšem vyjet na některou z českých dálnic aby bylo hned jasné, že tohle pravidlo Češi porušují na dálnicích snad nejčastěji.
Nasadil jsem jelenicové rukavičky, sedl do svého žlutého „erka“ a vyrazil. Levý pruh byl můj
Josef Hojda; Praha
Dlouhá cesta z minulosti
O tom, jak se v sedmdesátých letech jezdilo na českých dálnicích, nám před časem vyprávěl Josef Hojda, který pracoval jako číšník v legendární restauraci Expo 58 v Letenských sadech: „To byly zlatý časy. Vydělával jsem tenkrát docela dost peněz a koupil jsem si novou žlutou Škodu 110 R s černou střechou,“ vypráví Josef a pokračuje: „Jeden kolega měl Saaba, druhý Fiat Mirafiori a minimálně jednou týdne jsme vyráželi do Průhonic na tah. Dálnice byla v podstatě prázdná, ale všichni jsme frčeli pěkně v levém pruhu. To byla doba, panečku…“
Co ale byla tenkrát frajeřina a nikomu to nemohlo vadit, natož aby se tím zpomaloval celkový provoz, to je dneska velký problém. „Za nás to byla určitá forma frajeřiny a dekadence, při dnešním provozu to je ale spíš známka demence“, říká Josef a dodává: „Dálnice prostě kapacitně nestačí a blokovat levý pruh, i když týpek jede povolených 130km/h, je fakt do nebe volající hloupost“.
Současná situace na českých dálnicích
Dnešní doba přinesla mnoho technologických pokroků a změn v dopravě, ale jedno pravidlo na dálnicích zůstává stále stejné - pruhování. Zatímco v minulosti byl provoz na dálnicích méně frekventovaný, nyní se situace dramaticky změnila. České dálnice jsou plné automobilů, kamionů a dalších vozidel, což vyžaduje zvýšenou opatrnost a dodržování pravidel.
Význam pravého pruhu
Pravidlo, že se na dálnici jezdí vpravo a levý pruh slouží pouze k předjíždění, není náhodné. Hlavním cílem tohoto pravidla je zvýšení bezpečnosti na silnicích a minimalizace rizika dopravních nehod. Když všichni řidiči dodržují pravidlo pravého pruhu, snižuje se rychlostní diference mezi vozidly a minimalizuje se nutnost prudkých manévrů.
Časté porušování pravidla
Bohužel, i přes jasný význam pravého pruhu se ukazuje, že mnoho řidičů na českých dálnicích toto pravidlo ignoruje. Často můžeme pozorovat, jak vozy zbytečně zůstávají v levém pruhu, a to i při optimálních podmínkách pro jízdu v pravém pruhu. Takové chování zpomaluje provoz a zvyšuje riziko nehod.
Jak se na bezdůvodnou jízdu v levém pruhu díváte vy? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.