Majitelé vozů z koncernu Volkswagen si s vestavěnými navigacemi užili před pár lety svoje. Stačila necelá minuta a zkušený zloděj ji dokázal z auta odcizit. V tu dobu šlo však mnohdy o škodu vyšší než 100 tisíc korun.
Movitější zájemci o novou Škodu Superb, nebo třeba Volkswagen Passat, si mnohdy do svých aut objednávali navigační moduly. Někdy dokonce i s televizním tunerem. Taková příplatková výbava mohla přijít až na 80 tisíc korun. Špičkové navigace i s tunery byly také ve výbavě většiny novinářských vozidel, která měli motorističtí novináři k dispozici na redakční testy. Podle některých z nich však bylo takové testování často za trest.
Svoje zkušenosti s testováním aut před cca patnácti lety nám předal náš redakční kolega Jiří Soukup, který se testováním aut zabývá již od roku 2000. „Dostat tehdy k týdennímu testování model Škoda Superb, nebo Volkswagen Passat, bylo skutečně za trest“, vypráví a hned vysvětluje: „Auta to byla špičkově vybavená, často i s koženými sedadly a hlavně s tehdy špičkovou navigací Columbus, včetně televizního tuneru. Takový doplněk přišel tehdy přibližně na 80 tisíc korun“. Podle Jiřího měla ale špičková navigace jednu zásadní chybu: „Byla totiž do palubní desky připevněna jen několika šroubky a zkušený zloděj ji z auta dokázal s akumulátorovým šroubovákem vyndat za 36 sekund. Přesně“.
A jak to Jiří ví, že přesně za 36 sekund? „Měl jsem k testu luxusně vybavenou Škodu Superb, a pro jistotu jsem ji zaparkoval pod kamerou. Myslel jsem, že tím omezím riziko krádeže“, říká Jiří a pokračuje: „Ale byl to omyl. Navigace přes noc zmizela. Na kameře potom policisté viděli zloděje, kterému to trvalo pouhých 36 sekund. Zloděje ani navigaci ale pochopitelně nenašli“, uzavírá Jiří, kterému se podobná situace prý přihodila vícekrát. "Už si to přesně nevybavuji, ale několik testovacích Superbů i Passatů to odneslo. Určitě minimálně pět aut, která jsem testoval, mělo ráno rozbité okénko a ukradenou navigaci. Mnohdy střepy poškodily kožené čalounění, byla to hrůza", vypráví Jiří.
Kradené navigace se v té době začaly objevovat v různých zastavárnách a pochybných servisech, kde je zákazníkům prodávali klidně i za méně, než 15 tisíc korun. „Byla to taková nešťastná doba. Navigace šla totiž připojit vlastně do všech aut z koncernu, která měla 2DIN otvor pro rádio. Kabeláž byla v podstatě připravena“, říká Jiří, který si pochvaluje současné technologie. „Už žádné vestavěné navigace. Stačí chytrý mobil a vše se zobrazí na displeji v autě. Paráda“.
Máte podobnou zkušenost, jako náš kolega Jirka? Napište nám svůj příběh do diskuze.
Zdroj: Jan Smékal; Jiří Soukup; CarTrax