Všichni o tom vědí, ale skoro nikdo to v zimě nedělá. Přitom stačí deset minut práce k tomu, abyste místo za 8 litrů jezdili klidně i za 6l/100km. Při dnešních cenách paliv ta trocha práce za to stojí.
Hned v úvodu musíme říci, že jsme nevymysleli žádný zázračný způsob, jak uspořit až dva litry paliva na každých 100 kilometrů jízdy. Jde o zcela známou věc, ale málokterý řidič takový postup praktikuje. Předpokládá to totiž trochu práce a možná i špinavé ruce. Navíc je jasné, že třeba u služebních aut se spotřeba příliš neřeší. Kdo si ale platí palivo z vlastní kapsy, měl by vědět, že pár minut práce mu může během zimní sezóny uspořit na palivu i několik tisícovek.
V zimě spotřeba paliva ve vozidle pochopitelně stoupá. Řidiči svítí celý den, ve vozech se topí, rozmrazují se zrcátka, čelní i zadní skla, vytápí se sedačky i volant, někdo má dokonce ve voze nezávislé topení, které spotřebu také o něco zvýší. Pak je tady faktor stylu jízdy. Na kluzké silnici kola tu a tam proklouznou, déle se stojí v kolonách, před ranním odjezdem motory běží naprázdno. To vše pochopitelně zvyšuje průměrnou spotřebu. Jenže tohle všechno jsou faktory, které řidič jen velmi obtížně ovlivní. Přeci nebude v autě mrznout a nevyhřívat si sedadla, když si je při nákupu vozu připlatil.
Ovlivnit se dá ale styl jízdy a také to, co a jak se ve voze veze. V tomto kontextu je především řeč o střešním boxu. Již před lety totiž organizace německých motoristů ADAC přišla se sdělením, že spotřeba vozu se střešním boxem vzroste při dálniční rychlosti až o dva litry na sto kilometrů. Při rychlosti 80 km/h pak spotřeba vzroste o nezanedbatelných 11 procent. Spotřebu dále zvyšuje i zbytečně převážený náklad v boxu. Podle organizace ADAC může 50 kilogramů nákladu ve střešním boxu zvýšit spotřebu o dalších až 10 procent.
A protože dva litry paliva dnes představují částku přibližně 80 korun, dá se snadno spočítat, že finanční úspora při sundání boxu ze střechy může na jednom kilometru činit přibližně 80 haléřů. Kdo během zimní sezóny jezdí často na hory a najede během tohoto období třeba 10 tisíc kilometrů, může tak na palivu uspořit klidně i 8 tisíc korun na palivu. A to je třeba týdenní permanentka v Alpách v Itálii a nějaké to Bombardino k tomu.
Sundání moderního střešního boxu s tzv. „rychloupínáky“ by přitom zručnému řidiči nemělo zabrat více než pět až deset minut času. Někomu úspora 80 haléřů za takovou námahu možná nestojí, ale stejně je potřeba tu a tam zajet s autem do myčky, nebo do podzemních garáží nákupního centra. Manipulace se střešním boxem se tedy během zimy pravděpodobně stejně nevyhnete.
Sundáváte ze střechy střešní box, když ho zrovna nepoužíváte? Zaznamenali jste snížení spotřeby? O kolik? Napište nám do diskuze.