Je to bohužel běžná situace a málokdo se nad takovým přestupkem pozastaví. Dělají ho denně tisíce řidičů, ale často o tom ani neví. Přitom je to přestupek, za který lze uložit pokutu až 2 tisíce korun.
Napadlo vás, proč jsou ve velkých městech neustále dopravní zácpy? Jistě, je to především proto, protože dopravní infrastruktura nestačí v dopravních špičkách pojmout enormní množství aut. Je to ale také proto, že velká část řidičů dělá ve městech chyby, které ke zpomalení provozu výrazně přispívají. A jaké chyby to jsou?
Pomalé rozjíždění na zelenou
Nemalá část řidičů má na semaforech zpomalené reakce. Někdy je to dáno věkem, s tím se asi nic dělat nedá, často je to ale tím, že řidiči koukají do mobilu, čtou maily, dopisují SMS zprávy, dámy si pohledem do zrcátka ve stínítku domalovávají rty, atd.. Někdy to je vteřina, jindy dvě. Zdá se to jako drobnost, ale v praxi to znamená, že křižovatkou projede třeba o jedno nebo dvě auta méně a provoz se zpomaluje a houstne. Když se k tomu přidá ještě deštivé nebo sněhové počasí, je jasné, že ten den do práce asi včas nedojedete.
Vjíždění do křižovatky, ze které se ale kvůli hustému provozu nedá plynule vyjet
Tohle je právě ten přestupek, o kterém se píše v úvodu článku. Jeden z nejčastějších, přesto ho mnoho řidičů ani nevnímá. Vjedou do křižovatky, i když je zřejmé, že ji nelze plynule opustit. Křižovatku tak ucpou a zamezí průjezd vozidlům, která budou mít z jiných směrů následně zelenou. Doba, po kterou svítí na semaforu zelená, resp. v druhém směru červená, však s takovým chováním řidičů nepočítá. V krajním případě se proto může křižovatka ucpat tak, že nakonec někdo musí projet na červenou.
Silniční zákon č. 361/2000 Sb. o jízdě přes křižovatky mimo základní pravidla o dávání přednosti v jízdě, znamení o změně směru jízdy, stání, předjíždění a odbočování přitom jednoznačně uvádí:
Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. To neplatí, pokud řidič zastavuje vozidlo v křižovatce za účelem plnění povinností podle § 5 odst. 1 písm. h) (zastavení před přechodem pro chodce) nebo při odbočení vlevo podle § 21 odst. 5 (přednost protijedoucích vozidel při odbočování vlevo).
Jaký názor máte na vjetí do křižovatky, kterou ale nelze plynule opustit? Napište nám do diskuze