Nesmysl na kolech s platnou STK. Tohle opravdu může na silnice?

Foto: Vilém P.

Na silnicích lze občas vidět lecos. Třeba tuningový „camber“, neboli vychýlení kol. Jak je ale možné, že takové auto má platnou STK, ví asi jenom jeho majitel a příslušný technik.


Tuning je „disciplína“, v rámci které se vzhledově nebo výkonnostně upravuje automobil. V Česku jde většinou o úpravu vzhledu, která se někdy povede více, někdy zase méně. A i když je vnímání estetiky a designu věcí čistě subjektivní, většinou jde o úpravy, které moc krásy nepobraly. Především tedy ty, které vznikají v amatérských podmínkách a s nízkým rozpočtem. Objektivně je ale potřeba přiznat, že existují i zdařilé výjimky.

Před měsícem jsem nedostal technickou, protože jsem měl na autě pneumatiky s šířkou 215 mm, ale v „techničáku“ bylo uvedeno 205mm. A pak na dálnici potkám takovou šílenost s platným štítkem? Jak je to možné?
Vilém P.; Mladá Boleslav

Mezi ty ale rozhodně nepatří, alespoň podle našeho názoru, Volkswagen Bora z úvodní fotografie, kterou nám zaslal náš čtenář z Mladé Boleslavi. Na autě je úprava, které se říká „camber“, což je v podstatě vychýlení kol. Nebudeme hodnotit estetiku, ta je dle našeho sice opravdu příšerná, ale proti gustu... Podívejme se ale, k čemu taková úprava vůbec je. Upřímně – v běžných podmínkách vůbec k ničemu.

Foto: Vilém P.Úprava „Camber“ se do tuningové komunity dostala pravděpodobně z Japonska, kde mají takové úpravy desítky let trvající tradici. Japonci prostě mají svůj specifický vkus. Japonské úpravy odklonu kol jsou ale velmi často implementovány na vozidlech se zadním pohonem, které se účastní driftovacích závodů. Tam má totiž taková úprava vliv na lepší ovladatelnost vozu. Smysl takové úpravy u dieselové Bory s předním pohonem nám však zůstává tak trochu utajen.

Důležité totiž je, že v běžném provozu, například při průjezdu zatáčkou, se negativní odklon velmi výrazně projevuje na jízdních vlastnostech. Zjednodušeně řečeno – přehnaným odklonem se snižuje styčná plocha pneumatiky s vozovkou, přilnavost pneumatiky se zhorší a tím pochopitelně negativně utrpí jízdní vlastnosti vozu. Nehledě na to, že takto namáhaná pneumatika na autě moc dlouho nevydrží.

Odklon kol je jednou z oblastí, která se kontroluje na STK. Je proto s podivem, že auto z úvodní fotografie, kde je odklon kol viditelný pouhým okem, má na SPZ platnou červenou nálepku, která osvědčuje, že auto technickou kontrolou prošlo. Že by to technik přehlédl?

Co si o podobných úpravách na autech myslíte? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.