Na silnicích lze občas vidět lecos. Třeba tuningový „camber“, neboli vychýlení kol. Jak je ale možné, že takové auto má platnou STK, ví asi jenom jeho majitel a příslušný technik.
Tuning je „disciplína“, v rámci které se vzhledově nebo výkonnostně upravuje automobil. V Česku jde většinou o úpravu vzhledu, která se někdy povede více, někdy zase méně. A i když je vnímání estetiky a designu věcí čistě subjektivní, většinou jde o úpravy, které moc krásy nepobraly. Především tedy ty, které vznikají v amatérských podmínkách a s nízkým rozpočtem. Objektivně je ale potřeba přiznat, že existují i zdařilé výjimky.
Před měsícem jsem nedostal technickou, protože jsem měl na autě pneumatiky s šířkou 215 mm, ale v „techničáku“ bylo uvedeno 205mm. A pak na dálnici potkám takovou šílenost s platným štítkem? Jak je to možné?
Vilém P.; Mladá Boleslav
Mezi ty ale rozhodně nepatří, alespoň podle našeho názoru, Volkswagen Bora z úvodní fotografie, kterou nám zaslal náš čtenář z Mladé Boleslavi. Na autě je úprava, které se říká „camber“, což je v podstatě vychýlení kol. Nebudeme hodnotit estetiku, ta je dle našeho sice opravdu příšerná, ale proti gustu... Podívejme se ale, k čemu taková úprava vůbec je. Upřímně – v běžných podmínkách vůbec k ničemu.
Foto: Vilém P.Úprava „Camber“ se do tuningové komunity dostala pravděpodobně z Japonska, kde mají takové úpravy desítky let trvající tradici. Japonci prostě mají svůj specifický vkus. Japonské úpravy odklonu kol jsou ale velmi často implementovány na vozidlech se zadním pohonem, které se účastní driftovacích závodů. Tam má totiž taková úprava vliv na lepší ovladatelnost vozu. Smysl takové úpravy u dieselové Bory s předním pohonem nám však zůstává tak trochu utajen.
Důležité totiž je, že v běžném provozu, například při průjezdu zatáčkou, se negativní odklon velmi výrazně projevuje na jízdních vlastnostech. Zjednodušeně řečeno – přehnaným odklonem se snižuje styčná plocha pneumatiky s vozovkou, přilnavost pneumatiky se zhorší a tím pochopitelně negativně utrpí jízdní vlastnosti vozu. Nehledě na to, že takto namáhaná pneumatika na autě moc dlouho nevydrží.
Odklon kol je jednou z oblastí, která se kontroluje na STK. Je proto s podivem, že auto z úvodní fotografie, kde je odklon kol viditelný pouhým okem, má na SPZ platnou červenou nálepku, která osvědčuje, že auto technickou kontrolou prošlo. Že by to technik přehlédl?
Co si o podobných úpravách na autech myslíte? Napište nám do diskuze.