Zmatený řidič stál v Praze u svého auta a vůbec nechápal, proč nemůže nastartovat. Příčinou byla užitečná funkce, o které ani nevěděl a která kvůli jeho nepozornosti skoro vybila baterii vozu
Nejen moderní automobily disponují funkcemi, které jsou velice užitečné, ale které také mohou, za určitých okolností, způsobit nemalé problémy. Třeba to, že ráno nelze vůz nastartovat, ačkoliv je pod kapotou motoru úplně nová, řádně dobitá, baterie. To se stalo i našemu čtenáři, Petrovi Š., který nám poslal zajímavou zkušenost s funkcionalitou ponechání zapnutých parkovacích světel pouze na jedné straně vozu. Smutnou ironií zůstává fakt, že řidič o této funkci vůbec nevěděl.
Asi jsem omylem „brnknul“ do páčky blinkrů a rozsvítil jsem tak přední i zadní levé světlo. Jsou to sice LED, ale na pokles napětí v baterii to stačilo a nastartovat nešlo
Petr Š.; Řidič, Praha
Když se totiž u některých vozů vypne zapalování při zapnutém blinkru (někdy je nutné mít zapnutá i parkovací světla), zůstane svítit jen jedna strana vozu. Ta, na kterou byl zapnutý blinkr. Funkce je dobrá třeba při stání na krajnici, aby nemuselo svítit celé auto. Jenže tu a tam se stane, že si toho řidič nevšimne. Třeba když parkuje před domem. A právě to se stalo Petrovi osudné.
Pravděpodobně při vystupování z vozu zapnul blinkr, nebo ho naopak nevypl, když vjížděl na parkovací místo, a bylo to. Po vypnutí zapalování zůstala jedna strana vozu osvětlená a byla tak celou noc. Při pokusu nastartovat se z motorového prostoru ozývalo pouze cvakání relé startéru a palubní přístroje problikávaly. Nastartovat prostě nešlo. Užitečná funkce tak Petrovi způsobila nemalé problémy, které musel řešit s pomocí asistenční služby.
Zapnutá „parkovačka“ by novou baterii přez noc sice asi vybít nezvládla, ale bateriím moderních vozů mnohdy stačí malý pokles napětí baterie a je problém. Řídící jednotka pokles napětí zaznamená a z bezpečnostních důvodů znemožní nastartování. Ideální nabití baterie je cca 12,5 – 12,8V. Jakmile však tato hodnota poklesne pod 12V, startovací potenciál baterie je téměř nulový. V takovém případě je potřeba použít startovací kabely nebo tzv. booster, a po nastartovaní ujet alespoň 50km, resp. udržet motor v chodu 30 – 45 minut.
Stalo se vám někdy, že jste si omylem zapnuli funkci osvícení jedné strany vozu? Vybila se vám kvůli tomu baterie? Napište nám do diskuze.