Německé diesely prémiových značek jsou nejčastěji stáčenými vozidly v mnoha evropských státech. Ukázal to průzkum, který probíhal nejen v Česku, ale také například v Polsku, Slovensku, Maďarsku a v dalších zemích.
Nejčastěji lze podvody s počtem ujetých kilometrů zaznamenat ve střední a východní Evropě
carVertical
Koupě ojetého automobilu je většinou poměrně složitý proces. Zákazníci hledají vždy ten nejlepší kompromis mezi cenou a užitnou hodnotou. Ideální auto je cenově dostupné a podle možností i co nejnovější. Celkový stav automobilu často vyjadřuje i počet ujetých kilometrů. Počítadlo kilometrů ukazuje, kolik mil nebo kilometrů konkrétní vozidlo celkově ujelo tak odráží tak stav a opotřebení každého automobilu. Není to samozřejmě jediné hledisko. Stejný model stejného stáří a najetých kilometrů může být v naprosto odlišném technickém stavu, ale jakýsi prvotní obrázek to novému zájemci může poskytnout. Najeté kilometry jsou ale u ojetých vozů často stočené, což může ve svém důsledku vést k nepředvídatelným provozním nákladům. Nově koupený ojetý automobil se tak hned od začátku může stát nepředvídatelnou finanční katastrofou. Údržba vozidla, které má stočených například 100 000 kilometrů, může být totiž velmi nákladná. Zároveň to bude nevýhodné pro jeho další prodej v budoucnosti.
Společnost carVertical, která pomocí VIN kontroluje historii automobilů, provedla výzkum s cílem zjistit, která auta mají nejčastěji stočené kilometry. Údaje byly shromážděny z vlastní rozsáhlé databáze společnosti. Seznam ukázal konkrétní procento automobilů se stočenými kilometry podle modelu – a to na základě všech analyzovaných modelů automobilů. Za 12 měsíců (říjen 2019 až říjen 2020) bylo analyzováno více než půl milionu údajů. Společnost shromažďovala údaje z různých trhů po celém světě včetně: Polska, Rumunska, Maďarska, Francie, Slovinska, Slovenska, České republiky, Lotyšska, Bulharska, Ukrajiny, Srbska, Německa, Chorvatska, Ruska a Spojených států amerických.
Výsledky ukazují, že nejčastěji se stáčejí kilometry na německých vozidlech. Další zajímavou skutečností je segmentace automobilů. Automobily prémiového segmentu mají mnohem častěji stočené kilometry než vozy nižší třídy. Bezohlední prodejci nejčastěji stáčejí kilometry na luxusních automobilech BMW řady 7 a X5. Kupující se tak mohou setkat s velkými finančními problémy, pokud má koupené auto podvodně stočené kilometry. Věk automobilu je jedním z klíčových faktorů v počtu ujetých kilometrů. Starší auta mají častěji stočené kilometry. Studie odhalila, že stočené prémiové vozy jsou obvykle starší než stočené vozy nižší třídy. Údaje nám ukazují, že starší auta prémiové třídy mají častěji stočené najeté kilometry. Nejoblíbenější modely BMW mají stočené kilometry, když mají 10 až 15 let. Vozidla Mercedes-Benz třídy E se obvykle vyznačují stočením najetých kilometrů u ročníků 2002-2004. Pro podvodné prodejce automobilů je to častá volba.
Vozy nižší třídy jsou většinou novější. Údaje o modelech Volkswagen Passat, Škoda Superb a Škoda Octavia ukazují, že tyto automobily jsou nejčastěji stáčeny během jejich prvního desetiletí na cestách. Dieselové vozy jsou navrženy na překonávání velkých vzdáleností, což vede k častějšímu stáčení kilometrů. Běžně se setkáváme s dovezenými vozidly ze západoevropských zemí, které mají najeto více než 300 000 km. Po stočení počítadla kilometrů se může hodnota těchto automobilů podvodně zvýšit, někdy i o desítky tisíc korun. Údaje ukazují, že vozidla se stočenými kilometry podle typu paliva odrážejí konkrétní výběr automobilů ve střední a východní Evropě. Řidiči v západních zemích prodávají vozy s vysokým počtem ujetých kilometrů a nákladnou údržbou. Tyto vozy s falešnými údaji počítadla kilometrů obvykle končí v zemích východní Evropy.
Některá auta, například Audi A6, Volkswagen Touareg a Mercedes-Benz třídy E, jsou většinově poháněna dieselovým motorem. Stočených benzínových variant je jen pár procent. Velká propast mezi vozy s těmito druhy paliva znamená, že existuje menší riziko koupi automobilu s benzínovým motorem a stočenými kilometry.
Nejčastěji lze podvody s počtem ujetých kilometrů zaznamenat ve střední a východní Evropě. Méně časté je stáčení kilometrů v západních zemích. Nejčastěji se se stočenými kilometry můžeme setkat na trzích s ojetými automobily dovezenými ze západní Evropy. Každý desátý automobil v Rumunsku a Lotyšsku má pravděpodobně stočené kilometry.
Podvody se stáčením kilometrů každoročně předražují statisíce vozidel a tím ovlivňují automobilový trh. Z toho vyplývá, že kupující ojetých vozidel jsou podvedeni a za své vozidlo utratí hodně peněz, které často končí na černém trhu.