Nešvar, se kterým se potkal snad už každý řidič. Nejhorší to je v pomalu jedoucí koloně, nebo na silnici, kde nelze předjíždět. Někteří řidiči by za takový prohřešek klidně udělovali i fyzické tresty.
Začíná podzimní období, kdy o ranní mlhy, mrholení, nebo hustý déšť není nouze. Řidiči mají povinnost svítit celý den, ale v nepříznivých podmínkách existuje také povinnost zapnout zadní mlhová světla. S tím má problém asi málokterý řidič. To se spíše stane, že jede pouze na tzv. „denní svícení“ a vzadu nesvítí vůbec. Když už ale mlhovky rozsvítí, nastane často problém ve chvíli, kdy podmínky pro užití zadních mlhových světel pominou.
Pomohou jen pořádné pokuty. Mlhovky se mají používat při snížené viditelnosti. Při snížené viditelnosti mám také snížit rychlost. Mělo by tedy platit, že mlhovky se musí na dálnici vypnout při rychlosti max. 80km, mimo obec při 60km/h, a v obci při 30km/h
Jiří Drbohlav; čtenář webu TestyOjetin.cz
Na silnicích tak lze často potkat auta, která mají zapnutá zadní světla do mlhy, ačkoliv je modrá obloha, svítí slunce a je vidět na půl kilometru dopředu. Jízda za takovým autem je nejen frustrující, ale i nebezpečná. Oči vzadu jedoucího řidiče se totiž instinktivně zaměřují na rozsvícené mlhovky, pozornost klesá, frustrace a riziko nehody stoupá. Blikání a troubení však nepomáhá. Řidič, který má zapnuté mlhovky si svoji chybu uvědomí většinou až ve chvíli, kdy ho druhý řidič předjede a sám zabliká mlhovými světly.
Jak tedy používat "mlhovky"? Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích stanoví, že přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je tedy patrný – přední použít "smí", zadní "musí". Povinné užití zadní červené mlhovky za nepříznivých podmínek je logické, činí vozidlo viditelnějším. Rozsvícení zadní červené mlhovky za mlhy, sněžení nebo hustého deště je proto povinné.
Problémem však je posoudit, kdy déšť je hustý, anebo zda již jde opravdu o mlhu a ne jen o nějaký mlžný opar, případně zda poletující sněhové vločky je již možné považovat za sněžení. Určitým vodítkem pro rozhodnutí, zda zadní mlhová světla zapnout, by měla být viditelnost zadních koncových světel vpředu jedoucího vozidla. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je nežádoucí zadní mlhová světla rozsvítit předčasně nebo je nechat svítit zbytečně, zlepší-li se povětrnostní podmínky. Zadní mlhová světla totiž mohou vzadu jedoucího řidiče oslňovat.
Jak reagujete na vpředu jedoucí vozidlo, které má zapnutá zadní mlhová světla, ačkoliv podmínky pro jejich užití již dávno pominuly? Napište nám do diskuze.