Octavia s deklarovaným nájezdem 140 tisíc kilometrů měla ve skutečnosti najeto téměř 600 tisíc kilometrů. Auto totiž nebylo původem z Německa, jak deklaroval prodávající, ale roky jezdilo jako taxi v Madridu.
Nákup ojetého auta může být pro neznalého kupujícího velkým rizikem. Ne každý totiž autům rozumí a tak se může stát, že uvěří historce prodávajícího o kvalitním autě, které pro něj zajistí v Německu. Tedy na trhu, který stále mnoho Čechů považuje za trh, kde se prodávají pouze kvalitní ojeté vozy. Není to však tak úplně pravda, ale o tom jindy v jiném článku.
Kupující se ale spíše setká se situací, kdy se auto pouze tváří, že má německý původ, ale ve skutečnosti může pocházet třeba z nějaké země bývalého Sovětského svazu, nebo například z Rumunska, Bulharska, nebo Albánie. Někdy se ale zatajuje původ i vozidel například ze slunného Španělska. Proč? Třeba proto, že tam auto jezdilo jako taxi. Své by o tom mohl vyprávět zájemce ze západních Čech, který si vyhlédl ojetou Octavii. Říkejme mu třeba Petr. Redakce celé jméno kupujícího sice zná, ale na jeho přání ho nebude zveřejňovat.
Petr hledal rodinný vůz a měl v podstatě již dopředu jasno v tom, že to bude Škoda Octavia. „Měl jsem ji přes čtyři roky a to auto mě nikdy nenechalo ve štychu. Jenže už jí bylo deset let a chtěl jsem něco novějšího“, popisuje Petr důvody, proč poptával zrovna Octavii. Podle něj našel v inzerci zajímavý inzerát, kde prodávající nabízel pět let starou Octavii za cenu, za kterou se mu podařilo prodat svoji téměř deset let staré auto. „Asi mě to mělo varovat, ale autům vůbec nerozumím, nejsem v tom odborník. Bral jsem to proto tedy jako výhodnou nabídku a domluvil jsem se s prodávajícím, že Octavii koupím“, říká Petr. Jenže se ukázalo, že informace od prodávajícího se reálnému stavu auta ani zdaleka nepřibližovaly.
„V Česku je zažité klišé, že každý chlap by měl rozumět autům. Ale proč? Ten, kdo rozumí autům, zase třeba neumí opravit vysavač, napsat si obchodní smlouvu, nebo vypěstovat banány. Prostě každý umí něco. Ale tak, jako si sami neopravujeme zuby, nepíšeme obchodní smlouvy a neinstalujeme solární panely na střechu, tak bychom i výběr a kontrolu ojetého vozu měli svěřit odborníkům. Může se tím předejít situacím, jakou zažil například pan Petr“, říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou i datovou prověrkou ojetých vozidel.
Podle Foltýna se datovou prověrkou zjistilo, že vůz nemá najeto deklarovaných 140 tisíc kilometrů, ale více než čtyřnásobek. Zároveň se zjistilo, že vůz není původem z Německa, ale že jezdil v Madridu ve službách taxislužby. „Při fyzické kontrole jsme však paradoxně zjistili, že majitel se o vozidlo nadprůměrně staral. Na voze byly pravidelně dělány servisní prohlídky, diagnostika neukazovala žádné závažné chyby“, říká Foltýn. Podle něj však bude na voze potřeba vyměnit brzdové kotouče, všechny čtyři tlumiče a rozvody. Náklady na tyto servisní úkony však původní výhodnost nákupu zcela smazaly.
„Auto bylo na první pohled opravdu pěkné a musím objektivně uznat, že kdo autům nerozumí, nemuselo by ho vůbec napadnout, že jde o auto, které má za sebou tak velkou porci kilometrů. Ano, fyzická prověrka auta něco stojí, ale investice čtyř tisíc korun ušetřila v tomto případě Petrovi přibližně 30 – 40 tisíc korun na nutných opravách“, uzavírá Foltýn.
Nechali byste si při nákupu ojetého vozu zkontrolovat auto nějakým odborníkem? Máte podobnou zkušenost jako Petr? Napište nám do diskuze.