Kdo letos viděl na silnicích policii, která neměřila rychlost, nebo nešetřila dopravní nehodu, viděl pravděpodobně víc, než většina českých řidičů. Přitom, nebo spíše právě proto, se na silnicích odehrává totální anarchie.
Kdyby policie chtěla reálně pomoci zlepšit dopravu v Praze, a zároveň vybrat více peněz na pokutách, měli bychom pro ni jeden tip. Dávalo by to možná větší smysl, než chodit večer po sídlišti a dávat pokuty za stání blízko přechodu, nebo křižovatky.
Maminka našeho kolegy dostala už poněkolikáté na sídlišti v pražských Stodůlkách pokutu za to, že parkovala ve vzdálenosti kratší než 5 metrů před hranicí křižovatky, resp. 5 metrů za ní. Zajímavostí je, že na lístcích, které nechala městská policie za stěračem, byly vždy časy kolem půlnoci, jednou dokonce půl třetí ráno. Ano, je to přestupek. Ale kdo někdy bydlel na sídlišti, dá nám jistě za pravdu, že dodržovat toto pravidlo je většinou nereálné. Jiné to je samozřejmě u průchodnosti ulic, kdy auta na sídlišti mnohdy parkují tak, že třeba auto hasičů nemá šanci úzkým prostorem projet. To ale nebyl její případ. Prostě stála asi dva metry za křižovatkou. Pokuta 500,- korun zamrzí, ale co se dá dělat. Přestupek to je, ať už si o jeho závažnosti myslíme cokoliv.
Ve světle těchto pokut nám však uvedená řidička poslala fotografie z Evropské ulice, kudy se vrací každý den z letiště, kde pracuje, a kde se podle ní dějí mnohem závažnější přestupky ohrožující bezpečnost silničního provozu, než je špatné parkování. Pruh pro autobusy směrem do centra je podle ní permanentně obsazen vozidly, která tam nemají co dělat. „Při popojíždění v koloně na Evropské ulici mě během jediné minuty předjelo odstavným pruhem 24 vozidel, která tam podle mě neměla co dělat. Nešlo totiž ani o označené vozy taxi, ani o vozidla MHD. Kdyby je na místě chytala policie, mohla čistě teoreticky vybrat za jedinou minutu až 60 tisíc korun. Při celodenním hlídkování by šly pokuty jistě do statisíců“, uvažuje řidička nad tím, jak policie dbá na řešení dopravy ve městě a pokračuje: „Přitom se to tady děje denně. Stačilo by jenom chtít a policie by měla peněz dost".
Jízdu v pruzích vyhrazených pro vozidla MHD přitom teď už může pokutovat i Městská policie, přičemž pokuta může být v rozsahu 1500 – 2500 korun. Od 1. ledna 2022 totiž platí novela zákona, která rozšířila pravomoci obecní i městské policie. Ta dříve sice mohla dohlížet na to, jestli řidiči nevyužívají vyhrazené autobusové pruhy neoprávněně, ale k řešení případného přestupku si musela zavolat na pomoc státní policii. A protože to bylo moc komplikované, v podstatě se to nedělo.
Díky uvedené novele to však už není potřeba. Nově mohou strážníci řidiče nejen zastavit, ale také s nimi přímo na místě přestupek vyřešit. Pokuta za takové porušení zákona se pohybuje v rozmezí 1.500,- až 2.500,- Kč. Pokuty jdou v takovém případě navíc do rozpočtu města. Pořád se mluví o tom, jak je policie podfinancovaná. Sami policisté nám před časem mimo záznam řekli, že téměř u každého výjezdu autem se řeší, zda je obhajitelný z pohledu spotřeby paliva. Přitom peníze se válejí doslova na ulici. Třeba na té Evropské v Praze.
Jak se díváte na neoprávněné projíždění vyhrazeným pruhem ostatními řidiči, kteří si tak zkracují dobu čekání v koloně? Napište nám do diskuze.