Přetěžování nákladních vozidel patří mezi ty nejčastější přestupky. Že se ale takový přestupek v žádném případě nevyplatí, dokládá případ z Vysočiny, o kterém informovali policisté na svém twitterovém účtu.
České silnice nejsou zrovna v ideálním stavu. Z velké části za to mohou přetížená nákladní vozidla, která se po nich pohybují. A je jedno, jestli to jsou dálnice, nebo ty nejposlednější okresní silničky. Dlouhodobé působení přetížených nákladních aut totiž své stopy časem zanechá i na té nejkvalitněji postavené komunikaci. A protože jde o jeden z nejčastějších přestupků řidičů nákladních vozidel, začala se Policie ČR na kontroly spojené s vážením více zaměřovat.
VYSOČINA – Na silnici II/602 u obce Olešná jsme včera zjistili překročení nejvyšší povolené hmotnosti jízdní soupravy. Povoleno 48 000 kg – zjištěno 57 991 kg - překročeno o 9 991 kg!!! Řidič zaplatil pokutu a provozovatele jsme oznámili k řešení správnímu orgánu. #policievys pic.twitter.com/AJhHDsLBvm
— Policie ČR (@PolicieCZ) May 5, 2023
Na svém twitterovém účtu nedávno policisté zveřejnili výsledek jedné takové kontroly. Na silnici II/602 u obce Olešná totiž zastavili nákladní automobil se dřevem, který byl, bez pár kilogramů, přetížen o celých deset tun. Jízdní souprava se šesti nápravami může v České republice vážit celkem maximálně 48.000 kilogramů. Při vážení však byla zjištěna celková hmotnost 57.991 kg, tedy bez devíti kilogramů byla souprava přetížena o neskutečných 10 tun. Přetěžování nákladních aut je bohužel poměrně častým jevem, ale deset tun, to je už skutečně tedy něco.
Ve většině evropských zemí navíc platí, že souprava se šesti nápravami může vážit maximálně 40 tun. Česká republika má však tento limit zvýšen na 48 tun. I proto tady silnice vypadají tak, jak vypadají. O snížení váhového limitu se sice hovoří, ale zatím skutečně pro soupravy se šesti nápravami platí limit 48 tun.
Podle informací Policie ČR, které byly zveřejněny na twitterovém účtu, dostal řidič pokutu 15 tisíc korun, což však byl asi v danou chvíli ten nejmenší trest. Řidič totiž musel přeložit náklad, jinak by nemohl v jízdě pokračovat, a k odpovědnosti bude hnán i provozovatel vozidla. Překračovat maximální povolenou hmotnost nákladu se tedy rozhodně nevyplatí. Jenom škoda, že dynamických vah, které dokáží nákladní vozy této kategorie zvážit, nemá policie víc. Podle nás by totiž kontroly měly být alespoň na každé dálnici a silnici první třídy. Řidiči i provozovatelé aut by tak věděli, že riziko zvážení je vysoké a pravděpodobně by svoje vozy tolik nepřetěžovali. Ono totiž zaplatit pokutu 15 tisíc korun, překládat náklad a ještě se vystavovat správnímu řízení nemůže v kalkulaci přepravného rozhodně skončit pozitivní bilancí.
Přečtěte si: V Německu by dostali pokutu 400 eur, u nás nic
Jaký máte názor na přetěžování kamiónů ve vztahu ke stavu českých silnici? Napište nám do diskuze.