Jak vydělat na totálním šrotu, které skončilo jako totální havárie, i stovky tisíc korun? Bohužel, zase tak složité to není. Například dvě ze tří ojetých aut z Německa jsou bouraná a každé čtvrté z nich je po tzv. totálce.
Každé páté ojeté auto, které se v České republice prodává, bylo dovezené z Německa. Ačkoli mají auta z této země velkou důvěru českých zákazníků, 65 % z těch, u nichž si lidé prověřují historii přes společnost Cebia, je minimálně po jedné škodní události či havárii. Každé čtvrté z nich zažilo dokonce totální škodu. Průměrná výše poškození dosahuje podle vyčíslení pojišťoven v přepočtu zhruba 290 000 Kč. Většina těchto aut je přitom prodávána jako nehavarovaná.
Průměrná škoda 230.000,- korun
Průměrná výše poškození a havárií u aut, která neprošla totální škodou, dosahuje v průměru cca 253.000,- Kč. Pokud ale auto prošlo totální (ekonomickou) škodou, průměrná výše nákladů na opravu se vyšplhá v přepočtu na zhruba 390.000,- Kč. Relativně vysoká částka je daná vyšším zastoupením luxusních aut, která se z této země často dovážejí a která si lidé také častěji prověřují.
Česká auta mladší než ta německá
„Vysoké procento aut s poškozením je zase dáno vyšším průměrným stářím prodávaných aut z Německa, které dosahuje zhruba 11 let. Například česká auta se prodávají v průměru o tři roky mladší,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se specializuje na prověřování historie ojetých aut a pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při jejich prodeji.
Nepodceňujte prověrku u mladých vozidel
S rostoucím věkem aut roste samozřejmě i výskyt poškození a havárií. Přesto by lidé neměli podceňovat ani mladé vozy. „Průměrné stáří vozů s německým původem, které si u nás v prvních třech měsících lidé prověřovali, činilo 13 let. Vyplývá tedy z toho, že si lidé prověřují spíše starší auta, u kterých už se dá poškození či havárie předpokládat,“ říká Pajer s tím, že u mladších aut má zatajená havárie či poškození větší vliv na cenu vozu a činí auto často již dále neprodejné.
Při zatajení havárie se dají vydělat i stovky tisíc korun
„Často se setkáváme s mladšími vozy z Německa, například tříletými s nájezdem do 40 000 km, které se zdají jako výborná koupě, ale přitom prošly totální havárií. Taková auta se k nám dováží a prodávají jako nehavarovaná, protože v Německu by se neprodala. Ale v České republice se při zatajení havárie na nich dají vydělat i stovky tisíc korun,“ upozorňuje Pajer a dodává, že pokud šlo jen o ekonomickou totální škodu, je auto sice opravitelné a provozuschopné, ale vždy je potřeba vědět, zda bylo kvalitně opraveno. Informace o předchozích haváriích a poškození je pro koupi vozu klíčová.
Pozor na neznámé a neprověřené prodejce
„To, že mají lidé zájem o auta z Německa, není v zásadě špatné rozhodnutí. Víme, že se z této země dají koupit kvalitní ojeté vozy ve výborném či dobrém stavu, ale je potřeba si vybrat seriózního prodejce a auto si vždy před koupí prověřit. Jedná se o velkou investici, která by neměla přinášet další neočekávané náklady v řádech deseti až statisíců,“ podotýká Pajer s tím, že lidé by měli mít reálná očekávání od poměru ceny a kvality vozu. „Doporučujeme nakupovat ojetá auta u certifikovaných programů a dalších zavedených prodejců, kteří mají za sebou už nějakou historii a kteří druhý den nezkrachují,“ uzavírá Pajer.