Jet na dálnici v levém pruhu, držet rychlost kolem 110 km/h a dělat tzv. „špunt“. V poslední době se tím začínají bavit především majitelé silných aut. Jak se na to dívá zákon?
V poslední době se zdá, že se české dálnice stávají jakousi arénou pro frustrované řidiče. Vybržďování, rychlost přesahující 200 km/h, nedodržování bezpečné vzdálenosti, zběsilé problikávání, předjíždění pravým pruhem, troubení a urážlivá gesta. To vše už asi zažil každý, kdo po našich dálnicích jezdí. Tu a tam se ale objeví ještě jedna „kratochvíle“ kterou řidiči, většinou drahých a silných aut, asi převzali od svých kolegů v kamiónech. O co jde?
O tzv. „špunt“. Že jste o tom ještě neslyšeli? To si prostě sednete za volant výkonného vozu, najedete na dálnici do levého pruhu, na tempomatu si nastavíte rychlost 110km/h a čekáte na „kořist“. Tou kořistí většinou bývá řidič jakéhokoliv jiného, avšak méně výkonného vozu, který jede povolenou stotřicítkou. Dojede zmíněné vozidlo, chvilku čeká, potom blikne, zatroubí, a když řidič „špunt“ stále blokuje levý pruh, velmi často se šofér v tu chvíli rychlejšího vozidla rozhodne pro předjížděcí manévr pravým pruhem. Ano, je to přestupek. Dokonce s vyšší sazbou, než je blokování levého pruhu, ale to teď neřešme.
Podobnou situaci zachytila například palubní kamera našeho kolegy na dálnici D10, kde si řidič Mercedesu jízdu v levém pruhu opravdu vychutnával. A jak takové blokování vypadá v reálu? V okamžiku, kdy se rychlejší řidič přesune do pravého pruhu a chce pana „špunta“ předjet, špunt zrychlí. A zrychlí tak, že předjížděcí manévr řidiči v pravém pruhu znemožní. „Podjížděč“ se tedy zařadí zpátky do levého pruhu, načež ale „špunt“ opět zpomalí na rychlost 110 km/h. A tak se to opakuje i několikrát za sebou. Proč? To ví asi jen pan „špunt“. Že to je nejen frustrující, ale i nebezpečné a odporující zákonu je zřejmé. Nikterak to ovšem neomlouvá snahu předjíždět pravým pruhem.
Zákon 361/2000 Sb., §12 jasně říká, že, jakmile se řidič ocitne mimo obec, musí jet v pravém pruhu. Do levého a prostředního se řidič zařazuje jen v případech, kdy předjíždí, objíždí nebo odbočuje. To platí i v případě, že by jel řidič maximální povolenou rychlostí. Nelze se tedy domnívat, že když například na dálnici jede řidič maximální povolenou rychlostí 130km/h, že může jet v levém pruhu, protože nikdo nemůže jet rychleji.
Setkali jste se někdy s podobně chovajícím se řidičem, který vás nechtěl pustit před sebe a zdržoval pomalou jízdou v levém pruhu? Napište nám do diskuze.