Řítit se se třemi auty na vleku rychlostí 120 km/h? To není kaskadérská scéna z akčního filmu. To je realita českých dálnic. Šílenci v dodávkách však bohužel páchají na českých dálnicích přestupky v podstatě beztrestně.
Psát o tom, jak se na českých silnicích a dálnicích chovají někteří řidiči dodávkových a nákladních vozidel, by byl asi nekonečný seriál. Domnívat se však, že největším prohřeškem těchto řidičů je například vzájemné předjíždění kamiónů, které se protáhne na několik kilometrů, je jeden velký omyl. Najdou se totiž bohužel i přestupky, nad nimiž skutečně zůstává rozum stát a které patří již spíše do kategorie hazardu se životy. Mezi takové přestupky patří především nepřiměřená rychlost.
Foto: Jiří SoukupNení snad týden, aby se v médiích neobjevila zpráva o řidiči osobního vozu, který překročil maximální povolenou rychlost o více jak 50 km/h. Ale že by se podobný přestupek objevil i u dodávek, nebo nákladních automobilů, to zase není tak běžné. Naštěstí. My jsme ale jeden takový přestupek zaznamenali. Na dálnici D10 jsme před několika dny potkali odtahový vůz převážející auto, který za sebou na tzv. „plaťáku“ vezl další dvě vozidla. Nic zvláštního. Až na to, že nás tahle souprava předjela v rychlosti kolem 120 km/h.
Jízdní souprava, která má naložené tři Octavie rozhodně přesahuje limit 3,5 tuny. Minimální hmotnost jedné Octavie je totiž přibližně 1.230kg, tedy celkem minimálně 3.690kg. K tomu připočítejme hmotnost dodávky a vleku a budeme hned na cca 5.000kg. A teď ruku na srdce, kdo může jet s pětitunovou soupravou rychlostí 120 km/h? Za nás jedině naprostý ignorant a hazardér, který se žádného postihu neobává, případně takový, který před jízdou požil nějaké zakázané látky. Například alkohol, nebo drogy.
Na maximální rychlost vozidel nad 3,5 tuny pochopitelně pamatuje i zákon. Ten říká, že „… pro vozidla nad 3.5 tuny je limit 80 km/h…“. Platí to pochopitelně i pro soupravy vozidel s celkovou hmotností nad 3,5 tuny, jakou může být např. osobní auto s přívěsem pro přepravu lodí, koní, přepravník pro auta, nebo třeba nějaký větší karavan. Není vůbec rozhodující, že přívěs má povolenou konstrukční rychlost 130 km/h.
Ano, bereme argument, že informace z tachometru není směrodatná a že tachometr proměřuje. Doufáme však, že si nikdo nemyslí, že proměřuje o celých 40 km/h. Řidič dodávky jel v každém případě hodně daleko za hranou pravidel. Subjektivně vnímáno je však smutnou pravdou to, že potkat na dálnici, nebo v podstatě na jakékoliv jiné silnici v Česku, policii, se rovná téměř zázraku. Potom to však na českých silnicích vypadá jako v devadesátých letech někde na Balkánu. Nemusíme proto snad ani říkat, že po dobu, po kterou s námi dodávka na dálnici jela, řidiče policie nezastavila.
Přečtěte si: Litevský kamión jel v Praze po Jižní spojce jako smyslů zbavený
Jaký máte názor na řidiče, kteří s pěti tunami za zády jedou po dálnici 120 km/h? Napište nám do diskuze.