Arogantní řidiči bez jakéhokoliv respektu k pravidlům se najdou za volanty všech typů aut. Bez diskuze. Ovšem to, co někdy předvedou řidiči kamiónů, hraničí v některých případech se zdravým rozumem.
Nedání přednosti v jízdě patří mezi ty nejčastější dopravní přestupky. A zatímco někde na parkovišti u supermarketu končí taková nehoda v nejhorším případě promáčklým blatníkem, nebo rozbitým světlem, na běžných komunikacích mohou být důsledky takového přestupku často i fatální. A to i v tom případě, kdy se nehoda stane třeba v obci, kde je rychlost omezena na zdánlivě bezpečných 50 km/h.
Vy, co pořád kritizujete, přijďte se někdy svézt a změníte názor. Nejvíc kecají ti, co nejmíň ví
Radek Plaček
Při rychlosti 50 km/h totiž ujede vozidlo za jednu sekundu necelých čtrnáct metrů. Vzhledem k tomu, že průměrná reakční doba řidiče, včetně času nutného k náběhu celé brzdové soustavy, je přibližně jedna sekunda, ujede v krizové situaci auto, jedoucí padesátikilometrovou rychlostí, celých 14 metrů, než vůbec začne zpomalovat.
Při „padesátce“ to v průměru potom může být dalších 15 metrů, než auto zastaví docela. To ale hovoříme o naprosto „ideální“ situaci a suché vozovce. Stačí trochu pomalejší reakční doba řidiče, vlhká silnice, nebo třeba zapřažený přívěsný vozík s pár balíky cementu a rázem můžeme být klidně i na celkových čtyřiceti metrech.
Tuhle matematiku ale vůbec neřešil řidič kamiónu ve středočeských Předměřicích, který se při výjezdu z vedlejší silnice ani neobtěžoval zpomalit a rovnou to „poslal“ na hlavní, kde jsme právě projížděli s naším redakčním vozem na focení. Podle GPS záznamu na palubní kameře jsme jeli v daný okamžik rychlostí 41 km/h, přesto jsme museli velmi prudce brzdit. Při zmíněné „padesátce“ by to bylo už možná o pověstný „fous“.
A nejsme sami, kdo se s podobným chováním řidičů profesionálů na silnicích potkává. Například náš čtenář Pavel Novotný nám napsal: „Uvedu příklad z poslední doby. Jedu po vesnici 60 km, za mnou přistane v nebezpečné vzdálenosti kamion a začne blikat a troubit. Asi mne upozorňuje, že jedu moc rychle. Stáhnu tedy rychlost na 50 a magor se může zbláznit. Pravděpodobně není střízlivý, jinak si jeho chování nedovedu vysvětlit. Tak snad větší dohled policie pomůže“.
Kdykoliv však píšeme o přestupcích kamiónů (píšeme ale i o přestupcích řidičů osobních aut, nic proti kamiónům nemáme), strhne se v komentářích diskuze na téma, jací jsou řidiči osobních aut „kopyta“, kteří „by si to měli zkusit“ a že řidiči kamiónů jsou profíci, kteří snad učili jezdit Schumechera, Hamiltona, Verstappena a další podobné „amatéry“.
Přečtěte si také: Policejní "Kamión team" vyrazil na české silnice
Ale pánové, co máte na svých návěsech samolepky „King Of The Road“, zkuste se někdy zamyslet nad tím, jestli je vaše chování na silnici, a také respekt k silničním pravidlům a ostatním účastníkům silničního provozu, skutečně v souladu se zdvořilým královským chováním.