Někteří řidiči snad jakoby ani nevěděli, co znamenají žluté čáry na silnici. Tvrdošíjně jedou podle těch bílých a vůbec jim nevadí, že vytlačují vedlejší auta třeba až na svodidla.
České dálnice jsou jedno velké staveniště. Neustále se na nich něco opravuje a jen stěží tak lze najít úsek, kde by nebyly na vozovce vyznačeny žluté čáry, které slouží k dočasné úpravě organizace dopravy. Jde především o místa, kde probíhají opravy, tedy kde je nutné pozměnit, nebo zúžit jízdní pruhy, přednosti v jízdě a další dopravní záležitosti. V takovém případě bílé čáry přestávají platit a dočasně je nahrazuje žluté dopravní značení. Jenže ne každý řidič je s tímto srozuměn.
Někdy kvůli nepozornosti, třeba při nastavování navigace, rádia, nebo dokonce telefonování, jindy ale kvůli elementární neznalosti pravidel některých řidičů, dochází v zúžených místech ke krizovým situacím. Stačí zlomek sekundy a auto může být najednou v jiném pruhu. Kapitolou samou o sobě je pak jízda v zúženém pruhu s vozidlem, jehož šířka přesahuje povolený limit. A nejde jenom o dodávky, nebo kamiony. Nejedno současné SUV, třeba oblíbená Škoda Kodiaq, atakuje svojí šířkou 2metry, což je velmi častý limit pro vjezd do zúžených pruhů. Někdy bývá i 220 cm, ale pozor! Šířka vozidla je v TP uvedena bez vnějších zpětných zrcátek.
Jak taková nepozornost za volantem může vypadat, ukazuje titulní fotografie u článku. Řidič dodávky zřejmě netušil, co žluté vodorovné značení znamená, a tak dál pokračoval v pruhu, který byl vymezen bílým vodorovným značením. Tím ovšem ohrozil vozidlo jedoucí v prostředním pruhu, neboť významně zasahoval do jeho jízdní dráhy. V levém pruhu u betonových svodidel navíc jelo další auto, uhnout nebylo kam. Nehoda, nebo poškození dalšího vozidla o betonová dělící svodidla tak byla na spadnutí. Ze zaslaného videa je patrné, že ke kontaktu chybělo opravdu jen pár centimetrů.
Při jízdě v zúžených pruzích je potřeba dodržovat i ostatní pravidla silničního provozu pro souběžnou jízdu: „Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu“, říká prap. Hana Rubášová z Policie ČR.
Jaké máte zkušenosti s jízdou v zúžených pruzích? Napište nám do diskuze.