Žluté čáry jim mnohdy nic neříkají. Auta ve vedlejších pruzích pak vytlačují až na svodidla

Jízda v pruzích
Foto: Jan Smékal

Někteří řidiči snad jakoby ani nevěděli, co znamenají žluté čáry na silnici. Tvrdošíjně jedou podle těch bílých a vůbec jim nevadí, že vytlačují vedlejší auta třeba až na svodidla.


České dálnice jsou jedno velké staveniště. Neustále se na nich něco opravuje a jen stěží tak lze najít úsek, kde by nebyly na vozovce vyznačeny žluté čáry, které slouží k dočasné úpravě organizace dopravy. Jde především o místa, kde probíhají opravy, tedy kde je nutné pozměnit, nebo zúžit jízdní pruhy, přednosti v jízdě a další dopravní záležitosti. V takovém případě bílé čáry přestávají platit a dočasně je nahrazuje žluté dopravní značení. Jenže ne každý řidič je s tímto srozuměn.

Někdy kvůli nepozornosti, třeba při nastavování navigace, rádia, nebo dokonce telefonování, jindy ale kvůli elementární neznalosti pravidel některých řidičů, dochází v zúžených místech ke krizovým situacím. Stačí zlomek sekundy a auto může být najednou v jiném pruhu. Kapitolou samou o sobě je pak jízda v zúženém pruhu s vozidlem, jehož šířka přesahuje povolený limit. A nejde jenom o dodávky, nebo kamiony. Nejedno současné SUV, třeba oblíbená Škoda Kodiaq, atakuje svojí šířkou 2metry, což je velmi častý limit pro vjezd do zúžených pruhů. Někdy bývá i 220 cm, ale pozor! Šířka vozidla je v TP uvedena bez vnějších zpětných zrcátek.

Jak taková nepozornost za volantem může vypadat, ukazuje titulní fotografie u článku. Řidič dodávky zřejmě netušil, co žluté vodorovné značení znamená, a tak dál pokračoval v pruhu, který byl vymezen bílým vodorovným značením. Tím ovšem ohrozil vozidlo jedoucí v prostředním pruhu, neboť významně zasahoval do jeho jízdní dráhy. V levém pruhu u betonových svodidel navíc jelo další auto, uhnout nebylo kam. Nehoda, nebo poškození dalšího vozidla o betonová dělící svodidla tak byla na spadnutí. Ze zaslaného videa je patrné, že ke kontaktu chybělo opravdu jen pár centimetrů.

Při jízdě v zúžených pruzích je potřeba dodržovat i ostatní pravidla silničního provozu pro souběžnou jízdu: „Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu“, říká prap. Hana Rubášová z Policie ČR.

Jaké máte zkušenosti s jízdou v zúžených pruzích? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.