Takhle vypadaly „papíry“ prvního automobilu z Mladé Boleslavi. Zmínka o emisích chybí

Foto: ŠKODA Auto

Úřední povolení provozu pro první auto značky, typu Voiturette A, bylo vyplněno krasopisem úředního písaře a obsahovalo i technický popis a nákres.


Voiturette A je dnes součástí stálé expozice Škoda Muzea. Dnes již 119 let starý exponát je oknem do dřevních dob značky Laurin & Klement a stejně jako se do dnešního dne změnila podoba samotného dvoustopého vozu, změnila se i administrativa spojená s povolením do provozu. Dochované povolení z roku 1906 je úřední tiskopis, požadované údaje jsou vyplněny perem, vyvedeny krasopisem dávného písaře. V řádku pro jméno a bydliště žadatele stojí výrobce Laurin a Klement.

Jako zdroj síly a soustava motoru se uvádí: ‚“Dvouválcový benzinový motor čtyřtaktní, umístěný v přední části vozíku“. Zajímavý je odstavec d), ve kterém se specifikuje pohonné ústrojí na spalovací a výbušné, parní a elektrické. Parní pohon byl v této době ještě běžný, zatímco elektrický byl stejně aktuální jako dnes. U parního pohonu se uváděl popis zdroje páry, u elektrického zase popis akumulátorů. U motorů spalovacích a výbušných se popisovala chladící a zapalovací zařízení.

Blíže Voiturettu představuje také popis Převodů síly a přístroje řídícího, kde se uvádí: „Výsuvnou spojkou, převodním ústrojím a kardanem na zadní osu. 3 rychlosti, zpětný chod. Řízení směru ručním kolem.“ Zmínky o velikosti pneumatik, spotřebě paliva nebo o emisích byste v tomto dokumentu hledali marně. O pneumatikách je v dokumentu zmínka jako o povlaku obručí, bez specifikování jejich velikosti.  

Součástí povolení je podrobný technický výkres vozu. Podle nalepeného kolku víme, že úřední poplatek činil dvě koruny. Dokument je na konci potvrzen razítkem C.A K. místodržitelství v Království českém.

Dnes musí každý nový typ vozu projít procesem homologace, což je ověření splnění legislativních předpisů týkajících se především bezpečnosti, emisí a dalších požadavků na jednotlivé systémy vozidla. Homologace začíná u zhruba šedesáti komponentů, za které zodpovídá výrobce spolu s technickým vývojem. Ovšem to je pouze základ pyramidy. Poté následuje testování celého vozidla, kde se ověřuje splnění dalších přibližně šedesáti předpisů pro systémy vozidla jako brzdy, řízení, asistenční systémy a další. Tato systémová schválení poté přetékají do takzvaného celoevropského schválení, kde získáme certifikát typu vozidla. Takový doklad může mít i 200 stran, nicméně dílčí systémová schválení, například pro emise, mohou obsahovat další stovky stran. Každému vozidlu je pak vydán COC dokument (Certificate of Conformity), což je vlastně jeho rodný list a obsahuje desítky údajů nutných pro jeho registraci," říká Lukáš Novotný, Koordinátor homologace celého vozu.

Svítit plamenem, sypat písek

Stejně jako proces schválení do provozu se výrazně změnila i obsluha vozu. Moderní automobily používají převážně diodové světlomety a svítilny. Acetylenová svítilna Voituretty, zvaná též karbidka, má do moderního světlometu daleko. Je to vlastně hořák, který spaluje acetylen a vzniklý plamen přes zrcadlo teprve osvětluje prostor. Funkce intenzity osvětlení se reguluje velikostí plamene. Vedle motorových vozidel a bicyklů byste tehdy tento typ osvětlení našli i v domácnostech a třeba jeskyňáři si hořáky připevňovali na opasky nebo na helmy. Elektrické osvětlení se začalo používat na začátku 20. let 20. století. 

Další zajímavost spojená s obsluhou vozu se týká jízdy do kopce za snížené adheze. Dnes již nepoznáme zkušeného šoféra tak, že do kuželové spojky přisype písek v případě, že prokluzuje při jízdě do kopce.

První automobil

V roce 1904 byla firma Laurin & Klement již zavedeným a oceňovaným výrobcem jízdních kol a motocyklů včetně několika závodních úspěchů. Byl to již devátý rok značky a k prvnímu kulatému jubileu Václavové Laurin a Klement chystali rozšíření modelové řady o první dvoustopé vozidlo, čímž v Mladé Boleslavi započala automobilová výroba trvající dodnes.

Myšlenka přejít z jedné stopy na dvě nepřišla ráz na ráz. Vozidlo připomínající automobil zde bylo k vidění třeba již v roce 1901. Quadricykl s volantem místo řídítek byl jeden z vývojových předstupňů chystaného automobilu. Veřejnosti byla první věc spojená s automobilem představena na autosalonu v pražském Průmyslovém paláci v dubnu 1905, kdy byl na podstavci vystaven vidlicový dvouválcový motor o výkonu 6 koní pro připravovaný automobil. Většina pramenů však uvádí, že Voiturette A měla deklarovaný výkon 7 koní.  

Motoristický týdeník Allgemeine Automobil-Zeitung seznámil čtenáře poprvé s novým automobilem v neděli 29. října 1905. V zimě téhož roku, 27. prosince, seznamuje s Voiturettou týdeník Sport a hry také české čtenáře, kdy vůz dokonce dominuje titulní straně. Hned zkraje následujícího roku, 18. ledna 1906, dostává Laurin Klement Voituretta A úřední povolení do provozu.

Díky skvělému poměru cena/výkon se nedlouho po uvedení stal z Voituretty v tehdejším Rakousko-Uhersku hit. I přes skromný výkon se vozík rozjel až na rychlost 40 km/h. Do konce debutového roku nabídku rozšířila silnější verze Voiturette B se čtrnáctistovkou a výkonem 9 koní. Už v červenci roku 1907 přesáhla poptávka výrobní kapacity. Pozdější varianta C již nabídla dvoulitrový motor o výkonu 12 koní a měla o 700 mm delší rozvor. Na bázi „Céčka“ se v Mladé Boleslavi postavila také armádní sanitka nebo taxi. Modelová řada se i nadále rozšiřovala a pouhé dva roky po homologaci typu A vznikl v Mladé Boleslavi zřejmě první řadový osmiválec ve střední Evropě - typ FF, který vznikl spojením dvou čtyřválců typu F.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.