Tvrdošíjně trval na tom, že uličku tvořit nebude. Vyhnala ho až houkající sanitka

Foto: Jiří Soukup

Vytvořit záchranářskou uličku je povinností každého řidiče, který se blíží ke koloně vozidel. Někteří řidiči to ale považují za zbytečné a počítají s tím, že uličku vytvoří až ve chvíli, kdy uvidí v zrcátku majáky.


Snažit se vytvořit prostor pro průjezd vozidel IZS až ve chvíli, kdy se ozývá siréna, nebo jsou v zrcátku vidět majáky, je hodně pozdě. Každá vteřina se počítá, a kdyby se takto choval každý řidič, žádná záchranářská ulička vlastně nevznikne. Přesto se najdou řidiči, kteří na to nedbají a tvrdošíjně „ucpávají“ jízdní pruh, ačkoliv všichni ostatní svoje vozidla posunuli v souladu s pravidly ke kraji vozovky, resp. jízdního pruhu.

Foto: Jiří SoukupŘidiči by tedy rozhodně měli pamatovat na to, aby uličku začali vytvářet už ve chvíli, kdy se auta začínají zpomalovat v souvislé koloně. Nikoliv tedy až ve chvíli, kdy se ozve siréna a objeví se majáky. Jednoho takového „experta“ jsme potkali na pražské Jižní spojce. Zatímco všichni řidiči zodpovědně vytvořili záchranářskou uličku, řidič postaršího Citroenu se s loktem vystrčeným z okna sunul tvrdošíjně prostředkem jízdního pruhu. Z něj ho vyhnala až houkající sanitka, jejíž řidič navíc ještě musel na Citroen poměrně důrazně troubit.

Foto: Jiří SoukupA jak se na vytváření záchranářské uličky, resp. nedodržování této povinnosti, dívá zákon? Paragraf 41 odstavec 8 zákona o provozu na pozemních komunikacích říká, že „Není-li dálnice, nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících, nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy. Při tom smějí vjet na krajnici, nebo na střední dělící pás. Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody, nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.“

Policie ve spolupráci s BESIP zároveň na svém webu radí, jak se v také situaci chovat. Řidiči by podle tohoto doporučení měli dodržovat především tyto pokyny:

  • v případě, že dojíždíte kolonu, nebo stojíte v koloně jako poslední, nechte zapnutá výstražná světla
  • uličku je třeba vytvářet ihned, jakmile vozidlo přijíždí do kolony stojících, nebo pomalu jedoucích vozidel
  • na dvouproudé komunikaci se obě řady vozidel rozestupují co nejblíže k okrajům vozovky, řidiči v levém pruhu se řadí vlevo a řidiči v pravém pruhu se  řadí  vpravo
  • na tříproudové komunikaci se řidiči v levém jízdním pruhu řadí vlevo ke svodidlům, řidiči jedoucí ve středovém a pravém pruhu se řadí vpravo ke krajnici
  • můžete vjet i na krajnici mimo vozovku, a je-li to potřeba i do křižovatky na červenou
  • pokud vás dojede vozidlo IZS dříve, než stačíte uhnout, dejte mu jasně najevo, co se chystáte udělat (např. výstražným světelným zařízením)
  • je třeba počítat s tím, že může projíždět i více vozidel IZS najednou

Chovat se tedy na silnici tak, jak to předvedl řidič Citroenu z úvodní fotografie, je krajně nezodpovědné. V krajním případě by totiž takové jednání mohlo pro vážného pacienta dopadnout i fatálně. Vždy proto záchranářskou uličku vytvářejte ihned, jakmile dojedete ke koloně.

Jak se na podobné chování některých řidičů díváte vy? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.

Anketa
Mělo by být nevytváření, nebo zneužití, záchranářské uličky trestáno přísněji?
Rozhodně ano. Pokuta 2.500,- korun je za případné ohrožení života pacienta směšná
61.6 %
Myslím, že výše postihu je adekvátní
19.7 %
Určitě ne, vždyť to zase tak hrozný přestupek není
18.8 %
Celkem hlasovalo 1145 čtenářů.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.