Kdo jezdí ve Vietnamu ve voze značky BMW, je v podstatě nedotknutelný. A kdo má na poznávací značce navíc ještě modrou „unijní“ samolepku s písmenem D, je "král králů".
Vietnam se za poslední dobu hodně změnil. V posledních třiceti letech rostla vietnamská ekonomika průměrným tempem 6 – 7 procent ročně a její růst zpomalil pouze v „covidových“ letech 2020-2021. Rychlost průměrného růstu HDP na hlavu činí z Vietnamu druhou nejrychleji se rozvíjející zemi na světě hned za Čínou a podle údajů Světové banky jde o třicátou nejvýkonnější ekonomiku světa. Kdo tak byl ve Vietnamu naposledy například před deseti lety, nebude věřit, co se za těch deset let změnilo.
Změna je totiž vidět na první pohled. Ulice Hanoje přeplněné luxusními vozy, butiky nejdražších módních značek plné zákazníků, před fastfoody typu McDonald´s nebo Starbucks stojí fronty zákazníků. Vietnamci rychle bohatnou a starý dobrý koloniální Vietnam pomalu mizí z mapy světa. A jak už to tak u rychle bohatnoucích lidí někdy bývá, ani Vietnamci se občas s rychle nabytým bohatstvím nedokáží rozumně „popasovat“ a mají potřebu svůj společenský statut dávat okatě najevo.
Nejčastěji k tomu slouží automobily. Proto právě prodeje v segmentu luxusních vozů rostou ve Vietnamu enormním tempem. V Hanoji tak například můžete téměř na každém kroku vidět Porsche Cayenne, Land Rover Range Rover, Maserati, Mercedesy v úpravě Maybach, vietnamské VinFasty, nebo třeba německé BMW. Jenže kdo má takový vůz, chce se mnohdy odlišit ještě víc.
Někdy si proto polepí Bentley Bentayga zlatou fólií, jindy dá na Mercedes řady G „raperská“ chromovaná kola, někomu ale postačí malý proužek modré samolepky. Ta se prý, podle našeho vietnamského“ průvodce, prodává za desítky tisíc korun. Nejde totiž o obyčejnou modrou samolepku, ale o „pravou“ reflexní samolepku s unijními hvězdami a označením některého z evropských států, která je součástí registračních značek vozidel v Evropské unii.
Ty nejpovedenější falzifikáty prý stojí až dvacet miliónů dongů, tedy téměř 20 tisíc korun. Z našeho pohledu nesmysl, ale kdo prý má ve Vietnamu tuhle samolepku na své registrační značce, je ještě víc bohatý, než „jenom bohatý“. Je to takový „král králů“. Nad modrou samolepkou jsou prý už jen pouze červené značky, které sice patří armádě, ale hodně bohatí Vietnamci si je prý dovedou zařídit i když nemají s armádou nic společného. A smysl takové značky? Vozidlo s červenou RZ nesmí nikdo zastavit. Ani policie.
Co si myslíte o podobných úpravách registračních značek? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Daniel Kadlec; Worldbank.org; Jan Smékal