Kdysi to bylo auto „za trest“. Wartburg 353W si ale československé řidiče získal především velkým zavazadlovým prostorem. Nyní se jeden kousek z roku 1983 prodává v aukci za neuvěřitelných 28.400 euro.
Milovníci socialistických automobilů mají unikátní příležitost zakoupit téměř netknutý Wartburg 353W. Prodávající na aukčním serveru tvrdí, že vůz má najeto pouhých 428 kilometrů a že hned po nákupu byl zakonzervován a uložen. Proč, to v inzerátu sice uvedeno není, ale z fotografií je vidět, že Wartburg má na předních sedadlech ještě ochrannou fólii a že má obuty originální pneumatiky značky Pneumat. Prodávající si vůz cení na 28.400 euro, což je velice sebevědomá cena, ale kdo ví – třeba se najde milovník východoněmeckých dvoutaktů, který tuto částku zaplatí.
A jaká je vlastně historie Wartburgu? Poměrně zajímavá. Výroba Wartburgu 353 s tehdy moderní hranatou karoserií se naplno rozběhla již v roce 1967. Prodával se jako sedan a také praktické a oblíbené kombi. Mimořádně velký vnitřní prostor, prosvětlený velkými okny, pohodlná dělená přední sedadla se dala sklopit do lůžkové úpravy. Místo pro zavazadla mělo úctyhodný objem 525 litrů.
Všechny blatníky karoserie byly šroubované a tudíž snadno vyměnitelné, což oceňovali všichni, kdo si chtěli vyměnit karosářský díl svépomocí. Pod přední kapotou zůstal kapalinou chlazený dvoutaktní tříválec 1,0 l, spojený se čtyřstupňovou převodovkou s volnoběžkou. Řazení pod volantem vyžadovalo trochu cviku, ale v podstatě šlo o klasické „háčko“. V květnu 1969 přišel modernizovaný motor s výkonem 37 kW (50 k). Časem auto dostalo vylepšené kotoučové dvouokruhové brzdy české výroby a české karburátory Jikov, které výrazně snížily spotřebu.
V Československu byla cena základního modelu 353W 56.300 Kčs a kombík 353 Tourist přišel na 64.300 Kčs. Byla to oblíbená, a pro české chataře a chalupáře velice užitečná auta. Ve vozech Wartburg se totiž díky velkému vnitřnímu prostoru dala odvézt spousta věcí. Jen nákladová hrana verze sedan byla extrémně vysoko, skoro v úrovni pasu dospělého člověka. Výhodou byl naopak snadný přístup k motoru. Všechny blatníky pak vyměnil šikovný kutil za pár hodin. Wartburgy 353 se do Československa dovážely do roku 1985 a celkem jich zde bylo prodáno kolem 127 tisíc. Wartburg tak patřil k nejprodávanějším značkám v Československu. Dnes je ale na českých silnicích takřka nepotkáte.