Škodovka dnes v polském Gdaňsku představuje nový model Škoda Fabia. Je to už neskutečných 22 let, co se představila první generace tohoto bestselleru. Ta současná je o pořádný kus větší a dražší, takže možná zatopí modelu Scala
Foto: ŠKODA AutoPozvání na dynamickou prezentaci modelu Fabia přišlo v době, kdy se celá Evropa začala měnit na cestovatelském semaforu na červenou barvu. Polsko ale svoji pozici bezpečné země ustálo a tak se premiéra dlouho očekávané čtvrté generace Fabie mohla v pohodě rozjet. A rozjela se vskutku velkolepě. Aby také ne. Od nové Fabie si automobilka hodně slibuje. A to i přesto, nebo možná právě proto, že pod kapotou modelu nebude elektrický a dokonce ani hybridní pohon. Přitom o hybridu se poměrně silně spekulovalo.
Uvedení čtvrté generace vozu Fabia má pro naši značku velký význam. Naslouchali jsme potřebám našich zákazníků a nový model Fabia cíleně vylepšili.
Martin Jahn; člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO
Vůz zaujme sebevědomými proporcemi, ostře řezanými předními světlomety a zadními světly s moderní LED technikou. V interiéru upoutají pozornost přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou a virtuální kokpit dostupný na přání. Automobil také nabízí moderní infotainment a konektivitu. Při uvedení na trh budou k dispozici výbavové stupně Ambition a Style. Později je doplní sportovní verze Monte Carlo.
Foto: ŠKODA AutoČtyři benzinové motory aktuální generace Evo koncernu Volkswagen pokrývají výkonové spektrum od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k). Díky nejlepší aerodynamice ve své třídě dosahuje nová Fabia součinitele odporu vzduchu cx 0,28. V kombinaci s 50 litrovou nádrží dostupnou na přání tak dojezd v režimu WLTP činí více než 900 km. Premiéru má ve voze rovněž pět nových Simply Clever prvků.
Foto: ŠKODA AutoŠkoda Fabia je prvním modelem ve své třídě, který používá žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod chladicího vzduchu na předním nárazníku. Pokud systém vyhodnotí, že chlazení není nutné, lamely se samy přivřou, čímž se zlepší aerodynamika. Při konstantní rychlosti 120 km/h díky tomu dochází k úspoře paliva až o 0,2 l/100 km. Fabia tak s přivřenými lamelami vypouští až o 5 g méně CO2/km. Pro maximální chlazení nebo během krátkých zastavení systém lamely plně otevře, aby mohlo dovnitř proudit maximální množství vzduchu.
Nová Fabia má také větší spoiler pátých dveří a boční finlety, které zlepšují proudění vzduchu v zadní části. Na přídi usměrňují otvory v předním nárazníku, tzv. vzduchové clony Air Curtain, aerodynamický tok vzduchu kolem vozu a kol. Velkou část podvozku nyní zaplňuje dvanáct krytů místo dosavadních tří, a to zejména v oblasti motorového prostoru a náprav, které jsou pro aerodynamiku důležité.
Nová Fabia také poprvé nabízí několik komfortních prvků, které byly dosud vyhrazeny především vozům vyšších tříd. Patří mezi ně například vyhřívané čelní sklo, které zaručuje dobrý výhled a vysokou úroveň bezpečnosti v zimních měsících, a vyhřívaný dvouramenný kožený volant. Tříramenný sportovní multifunkční volant s pádly pro vozidla vybavená převodovkou DSG je nabízen na přání.
Čtvrtá generace modelu Fabia nabízí také poprvé dvouzónovou klimatizaci Climatronic a výdechy ventilace na zadní straně středové konzoly pro klimatizaci zadních sedadel. Dvouzónová klimatizace Climatronic, která je dostupná na přání, umožňuje nastavit teplotu zvlášť pro pravou a levou stranu interiéru pomocí dvou otočných tlačítek na středové konzole. Všechny funkce lze snadno ovládat pouhými osmi tlačítky.
Součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy a přední boční airbagy. Na přání jsou dále k dispozici kolenní airbag řidiče, zadní boční airbagy a také systémy uchycení ISOFIX a TopTether na sedadle spolujezdce. Společně s úchyty na vnějších zadních sedadlech je tak možné bezpečně upevnit až tři autosedačky, Systémy uchycení ISOFIX a TopTether pro vnější zadní sedadla jsou součástí standardní výbavy.
Foto: ŠKODA AutoNová Fabia poprvé přináší také několik Simply Clever prvků známých z ostatních modelů značky ŠKODA. Jedním z prvků je na přání dodávaný USB-C konektor ve vnitřním zpětném zrcátku, kterým lze například napájet palubní kameru, aniž by kabel narušoval výhled řidiče. Novým prvkem ve voze je také sklopné opěradlo sedadla spolujezdce.
Multifunkční kapsa, která je zavěšena pod krytem zavazadlového prostoru, přemění jinak nevyužívaný prostor na místo k odkládání kabátů nebo bund. Maximální nosnost kapsy je 3,5 kg. Jedním z prvků známých z modelů Octavia a Enyaq iV jsou dobře dostupné odkládací kapsy na mobilní telefony na zadní straně opěradel předních sedadel.
Cena nové Fabie začíná na částce 329.900,-Kč. To je ovšem za základní model Ambition s motorem 1,0 MPI a výkonem 59kW. Stejná výbava s motorem 1,0 TSI 70kW pak začíná na částce 349.900,-Kč, výkonová verze 81kW bude k dispozici za cenu od 359.900,-Kč.
Atraktivnější výbava Style se bude s motorem 1,0 MPI 59kW prodávat od ceny 359.900,-Kč. Za motor 1,0 TSI s výkonem 70kW, resp. 81kW zaplatí zájemce cenu od 379.900,-Kč, resp. 399.900,-Kč.
A právě tahle výbavová verze nové Fabie může ohrozit pozici modelu Scala s nižší výbavou Ambition, která s motorizací 1,0 TSI 70kW přijde na 412.900,-Kč a s verzí 81kW potom na 432.900,-Kč.
A co vy? Vybrali byste si raději lépe vybavenou Fabii, nebo hůře vybavenou, byť o kousek větší a pár tisíc dražší, Scalu? Napište nám do diskuze