Spěcháte a láká vás volná záchranářská ulička? Raději si nechte zajít chuť. Nejen v Rakousku nebo Německu vás může takový prohřešek přijít na značnou sumu peněz a dokonce i zákaz řízení
Dálnice v okolí Prahy, magistrála nebo například Jižní spojka v Praze. To jsou úseky, kde se snad každý den stane nějaká nehoda. Bohužel. Čeští řidiči se již naučili v takových situacích vytvářet tzv. záchranářskou uličku a s příjezdem záchranářů nebo policie k nehodě tak již není takový problém, jaký byl ještě před pár lety. Povinnost vytvořit na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla průjezd pro záchranáře byla poprvé stanovena novelou zákona o silničním provozu od 1. července roku 2006.
Řidiči smějí při vytváření průjezdu pro záchranáře vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Do záchranářské uličky smějí kromě vozidel s právem přednostní jízdy vjet také vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích. Ovšem nikdo další.
Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti zkracuje záchranářská ulička významně dobu příjezdu záchranářů na místo nehody. Vytvořený koridor tak velkou měrou napomáhá snížit dobu dojezdu potřebné pomoci na místo neštěstí. Ta se může díky tomu zkrátit až o 4 minuty a šance vážně zraněných na přežití se zvyšuje až o 40 procent
I přes to, že jde o život zachraňující prostor, najdou se občas řidiči, kteří dlouhé čekání v koloně před nehodou nevydrží a nechají se svést lákavým prostorem mezi dvěma proudy stojících aut. Jenže zneužití takovéto „privátní dálnice“ se může skutečně výrazně prodražit. Nejen, že je takové jednání z pohledu slušnosti naprosto nepřípustné, ale pamatuje na něj také zákon. V případě zneužití záchranářské uličky hrozí pokuta ve výši od 1 500 do 2 500 korun, v blokovém řízení do 2 000 korun. V porovnání se sousedním Rakouskem jde však o naprosto směšnou částku. Tam totiž řidič za podobný prohřešek může dostat pokutu až 2.180 euro. V Německu to pak přijde na 240 euro plus měsíc zákazu řízení.