Zánovní automobily, které suplují nedostatkové nové vozy, se na českém trhu nabízejí za 685 tisíc korun. Na prvních sedmi příčkách nejčastěji nabízených modelů jsou jen škodovky.
Český sekundární trh nabídl vloni 70.304 zánovních automobilů, tedy meziročně o 4,3 % méně. Zánovní automobily přitom suplují stále nedostatkové nové vozy a díky jejich okamžité dostupnosti, ceně až o 40 % nižší než nové a nízkému věku i nájezdu na tachometru, patří mezi zákazníky oblíbenou alternativu. V Polsku a na Slovensku jejich nabídka naopak významně vzrostla. Vyplynulo to z kontinuálního sledování trhu, které provádí mezinárodní skupina AURES Holdings.
Ceny opět rostou
Ceny zánovních automobilů na všech sledovaných trzích meziročně opět stouply. V České republice střední hodnota ceny vzrostla z 650.000 Kč v roce 2022 na 684.950 Kč v roce 2023. V Polsku cena vzrostla z 607.000 Kč (116 700 PLN) na 683.000 Kč (128 900 PLN) a na Slovensku z 688.800 Kč (28 000 EUR) na 822.000 Kč (34 250 EUR). Zánovní automobily mají nejčastěji na tachometru okolo devatenácti tisíc kilometrů a jsou dva roky staré.
Lidé si déle drží své vozy
„Přestože jsme poslední roky svědky rostoucího zájmu poptávky po zánovních automobilech, které nahrazují stále zdražující nové vozy, nabídka na českém trhu poslední tři roky naopak klesá. Jde o důsledek výpadků ve výrobě i odbytu nových aut, kvůli kterému si lidé déle drží své vozy, a tím pádem se do oběhu dostává méně těch zánovních. Pozitivní ale je, že meziročně došlo k menšímu poklesu než o rok dříve,“ vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele značky Mototechna, která od svého znovuobnovení v roce 2012 prodala v Česku a na Slovensku přes sto dvacet tisíc zánovních automobilů. Český trh nabídnul v loňském roce 70 304 zánovních automobilů, tedy o 4,3 % méně než v roce 2022. Ve srovnání s rokem 2021 je pokles dokonce více než 20%. Zatímco nabídka na tuzemském trhu klesá, v sousedních zemích roste. V Polsku bylo vloni nabídnuto meziročně o 10,9 % více zánovních aut (117 346) a na Slovensku dokonce o 50 % (36 118).
Benzín vede
Tyto vozy byly v loňské české nabídce z 60 % v benzínu a z 28 % v dieselu. Nabídka elektromobilů meziročně vzrostla o 72 % na 3 070, v případě hybridních aut pak o 19,4 % na 4 381. „Nárůst nabídky elektromobilů a hybridů je pozitivním trendem středoevropského trhu. Napříč zeměmi, kde působíme, výrazně narostla poptávka po těchto typech aut, protože zákazníci musí přes dlouhodobý růst cen paliv hledat alternativy k tradičním pohonům,“ komentuje situaci Karolína Topolová. U sousedních Poláků bylo nejvíce zánovních aut v nabídce také v benzínu (61 %), stejně tak u Slováků (46 %). I v těchto zemích roste počet aut s alternativním pohonem. V Polsku se nabídka hybridů meziročně zvedla o 56 % na 15 279 a nabídka elektromobilů o 82 % na 5 034. Na Slovensku počet hybridních aut vzrostl o 130 % na 4 102 a elektroaut dokonce o 174 % na 2 832.
Vedou opět škodovky
35 % celkové české nabídky zánovních automobilů tvořily škodovky, jejichž modely obsadily i prvních sedm příček nejčastěji nabízených aut – Fabia, Octavia, Scala, Kamiq, Karoq, Kodiaq a Superb. Na Slovensku se v nabídce objevilo nejvíce modelů Hyundai i30, až pak Škoda Octavia a Škoda Fabia. V Polsku byly na prvních příčkách Toyoty – Corolla, Yaris a C-HR. Nejčastěji nabízeným elektromobilem v České republice byla Škoda Enyaq, na Slovensku Tesla Model 3 a v Polsku Nissan Leaf.