Ceny nových aut a jejich dlouhé dodací lhůty přivádí do autobazarů i zájemce z řad firemní klientely. Nejoblíbenější jsou stále škodovky, v první „pětce“ jsou i dva modely od mateřského Volkswagenu.
Stále větší podíl na prodejích vozů získává podnikatelská a firemní klientela. „V prosinci jsme prodali podnikatelům, živnostníkům a firmám dokonce 18 % aut. V roce 2024 to pro nás bude jeden z růstových segmentů, který budeme podporovat. Máme ekonomické řešení pro podnikatele, kteří musí čelit mnoha různým tlakům. V České republice máme jednu z největších nabídek užitkových vozů, manažerských vozů a automobilů s odpočtem DPH,“ říká ředitelka Aures Holdings Karolína Topolová.
Na prvních třech místech opět škodovky
Nejprodávanější značkou v české síti autocenter AAA AUTO je s 28 % Škoda, která si v roce 2023 meziročně polepšila díky oblibě jednotlivých modelů značky. Již dva roky po sobě první tři příčky nejprodávanějších aut patří škodovkám, konkrétně modelům Octavia (10 %), Fabia (7 %) a Superb (3,2 %). V loňském žebříčku deseti nejprodávanějších aut navíc pět míst patří právě Škodovkám. Na čtvrtém a pátém místě je pak s velkým odstupem Volkswagen s modely Passat a Golf. Češi dlouhodobě preferují právě koncernové vozy, které vnímají jako spolehlivé a díky rozšířené servisní síti jsou i dostupnější. I na Slovensku si prvenství drží škodovka s modely Octavia a Fabia. V Polsku vede pro Poláky tradiční Opel s modelem Astra, ale i zde se Škoda dostává do popředí s modelem Octavia.
Verze kombi těsně druhá
Stejně jako o rok dříve, i v loňském roce byly nejprodávanějšími typy automobilů hatchbacky (27,5 %). Jen o pár desítek zaostaly na druhém místě kombíky (27,2 %). SUV se v Česku poslední tři roky drží na třetí pozici (22,6 %). Nejinak tomu je i u sousedních Slováků, kde je žebříček oblíbených karoserií ve stejném pořadí – hatchback (32,3 %), kombi (23,6 %) a SUV (22 %). Jinak tomu je ale v Polsku, kde se SUV (23,1 %) dostaly již za hatchbacky (37,6 %) a předběhly tak dlouhodobě oblíbené kombíky (18,1 %).
Benzín na prvním místě
Nadpoloviční většina zákazníků skupiny AURES Holdings vloni preferovala benzínové vozy. Meziročně došlo k mírnému poklesu podílu, který byl způsoben příklonem k alternativním palivům. „Vyšší ceny paliv promítají zákazníci i do kritérií pro výběr vozu, proto meziročně opět vzrostl počet prodaných elektromobilů, a to vloni již na rekordních téměř pět set, čtyřnásobně více než o rok dříve. O čtyřicet osm procent pak meziročně vzrostly prodeje hybridů. Dieselové automobily se meziročně drží na dva a čtyřiceti procentním podílů z našich prodejů a stále tak jde o velmi oblíbený druh paliva,“ doplnila Karolína Topolová. AURES Holdings se ale na rostoucí zájem v příštích letech připravuje a čistou mobilitu zahrnulo i do své ESG strategie do roku 2030. Nejoblíbenějšími elektromobily loňského roku byly vozy BMW i3, Tesla Model 3 a Škoda Citigo-e.
Větší zájem o automaty
Moderní doba s sebou nese i rostoucí nároky na výbavu, proto také automatickou převodovku v automobilu vloni zvolilo 29,3 % českých, 27,1 % slovenských a 20,5 % polských zákazníků AAA AUTO a Mototechna. Meziročně naopak mírně poklesl zájem o náhon na všechna čtyři kola. V České republice si verzi 4x4 pořídilo 16,7 % zákazníků, na Slovensku 14,6 % a v Polsku 8,6 %. Muži tvořili 70 % kupujících ve všech zemích, kde AURES Holdings operuje. Nejoblíbenějšími barvami ojetin u Čechů a Slováků jsou stříbrno-šedá, bílá a černá, u Poláků černá, stříbrno-šedá a bílá.