Prodeje dieselových verzí u ojetých vozů nijak dramaticky neklesají. Spíše naopak – kvůli ekonomické situaci hledají Češi auta, která jsou úsporná na provoz. Ta ale v budoucnu zdraží a na trhu jich bude méně
Zatímco u nových vozů činí poměr typu paliva přibližně 65:30 ve prospěch benzínu (zbylých 5 procent tvoří alternativní pohony nebo jejich kombinace s motory spalovacími), u ojetých vozů je to téměř 50:50. To se ale v budoucnu rozhodně změní. Důvodem je snaha výrobců automobilů snižovat celkové emise nasazením maloobjemových benzínových motorů a hybridních, případně elektrických, verzí pohonu. V bazarech tak za pár let, a možná už i měsíců, začnou postupně převažovat litrové benzínové tříválce, přičemž oblíbené dvoulitrové diesely budou stále hůře k sehnání a jejich cena nebude nijak dramaticky klesat.
Největší zájem je dlouhodobě o variantu kombi s úsporným dieselovým motorem, nebo pak sportovní varianty RS a zvýšené SCOUT
Pavel Kašpar; ŠKODA PLUS
Foto: Jiří SoukupNapříklad ve třetím kvartálu roku 2020, kdy došlo k opětovnému oživení poptávky po ojetých autech, se zájem soustředil především na zánovní a mladé Octavie třetí generace. Během prvního roku totiž dochází u vozidel k značnému poklesu ceny, proto jsou zánovní vozy, které kupujícím nabízejí záruku a výhody prakticky jako nové vozy, tolik žádané. V programu ŠKODA PLUS tak v loňském roce registrovali největší zájem o vozy Octavia kombi Style s motorem 2.0 TDI 110 kW s manuální převodovkou a tažným zařízením, zařazená do kategorie Roční vozy, tedy do 18 měsíců od uvedení do provozu a s nájezdem do 30 tisíc kilometrů.
Podíl ojetých Octavií na naftu výrazně převyšuje průměr trhu
Právě Octavie s naftovými motory byly na trhu nejvíce zastoupené a jejich podíl podstatně převyšoval podíl všech ojetých vozů na naftu prodávaných ve stejném období na českém trhu (71 % vs. 55 %), což opět odkazuje k tomu, jak jsou naftové Octavie oblíbené u firem a v rámci operativních leasingů. Naopak podíl ojetých Octavií s benzínovým motorem dosáhl „jen“ 26 %, což je v porovnání s celkovým trhem o oněch 16 procentních bodů méně. U naftových modelů byl největší zájem o motorizaci 1.9 TDI, respektive 2.0 TDI. Benzínovým modelům vévodila motorizace 1.4 TSI. Automatickou převodovku mělo jen 17 % ojetých Octavií, častěji ji měly ty dovezené (20 % oproti 17 %), což plně odpovídá tomu, že u nových aut u nás automatická převodovka ještě před několika lety nebyla příliš poptávaná.
Oproti tuzemským ojetým Octaviím měly dovezené častěji motor na naftu (75 % oproti 70 %), naopak podíl benzínových aut byl mírně vyšší u těch českých (27 % oproti 24 %), u nichž se častěji vyskytoval také pohon CNG (3,3 % oproti 0,3 %).
Foto: Jiří SoukupJe patrné, že zájem o auta na naftu přetrvává a ani aféra Dieselgate, která před pěti lety zasáhla do automobilového průmyslu, na tom nic nezměnila. Přesto se ale v případě Octavií zájem o benzínové motory v posledních letech pomalu zvyšuje. Pokud se podíváme na vozy do čtyř let stáří, respektive vyrobené od roku 2017, kterých je na českém trhu aktuálně nedostatek a které se ve velké míře podílely na prodejnosti ojetých vozidel zejména ve třetím kvartálu, je u nich zastoupení naftových motorů o téměř 9 procentních bodů nižší než u všech ojetých Octavií bez ohledu na jejich stáří (62,6 % vs. 71,3 %).
Podíl benzínových motorů naopak dosahoval 31 %, tedy o 6 procentních bodů více než u všech ojetých Octavií. Benzínové pohony přitom měly větší zastoupení u tuzemských Octavií (33 % oproti 11 %), což odpovídá tomu, že rostoucí zájem o benzínové modely se projevuje zejména v posledních letech a novějších Octavií mezi těmi dovezenými je opravdu poskrovnu (vyrobených od roku 2017 jich je jen 6 % ze všech dovezených Octavií, v případě tuzemských je jejich podíl 26 %).
Chcete-li tedy naftovou Octavii, měli byste si pospíšit. Z trhu budou pravděpodobně pomalu mizet a jejich cena určitě nebude nijak závratně klesat. Dá se dokonce očekávat, že meziročně se může zvýšit až o 10 procent