Diskuse šéfky „áček“ a ministra dopravy odhalila klíčové problémy trhu s ojetinami

Foto: Jan Smékal

Stárnutí českého vozového parku představuje riziko nejen pro spotřebitele, ale i pro instituce zapojené do obchodu s ojetinami. Problémy se týkají všech fází – od prověřování vozidel, přes obchod a financování, až po pojištění.


V sídle Hospodářské komory ČR se uskutečnil seminář o rizicích stárnutí vozového parku v České republice. O problematice diskutovali ministr dopravy Martin Kupka, Jan Strakoš, ředitel odboru živností a spotřebitelské legislativy MPO, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová, předsedkyně České leasingové a finanční asociace Jana Hanušová, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek a ředitel Cebia Martin Pajer. Seminář spolupořádala Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) a moderoval ji viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza.

Martin Kupka: K omezení výroby nejlevnějších aut nedojde

„Prodražování nových aut nutně vede ke stárnutí vozového parku. Proto jsme se v Evropě zasadili o to, aby nová emisní norma Euro 7 neznamenala zpřísnění emisních limitů proti stávající normě Euro 6. Díky tomu nedojde k prodražení nebo rovnou omezení výroby těch nejmenších a nejlevnějších modelů aut. V dalším kroku budeme nyní usilovat o to, aby sedmadvacítka v příštím roce neuplatňovala sankce vůči automobilkám, které neprodávají dostatečný podíl elektromobilů,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Podle Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) je vzhledem k evropskému a zejména německému automobilovém průmyslu mimořádně důležité každé opatření, které podpoří nejen zachování výroby automobilů v tuzemsku, ale i udržitelný rozvoj a provoz na silnicích.  „Úkol našeho rezortu je především snižovat byrokratickou zátěž a využívat nástroje, jako byl Národní plán obnovy, díky němuž jsme podpořili rozvoj elektromobility. I touto cestou napomůžeme obnově autoparku a oživení sekundárního obchodu, aby se našim spotřebitelům vyplatilo dát přednost novějším, bezpečnějším vozům na domácím druhotném trhu oproti dovozu toho nejstaršího, co dnes jezdí po Evropě," řekl s odkazem na závěry semináře vrchní ředitel sekce hospodářství z MPO Eduard Muřický.

Karolína Topolová: Potřebujeme omladit tuzemský autopark

„Pokračující stárnutí českého autoparku způsobuje sekundárnímu trhu řadu problémů. Na našich silnicích jezdí miliony aut starších deset nebo i patnáct let. To netěší spotřebitele, ale ani profesionální a férové prodejce – starší ojetiny jsou zdrojem reklamací, přinášejí problémy při kontrolách státních orgánů a vyžadují po zákaznících vysoké investice do oprav,“ uvedla generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings (člen AOOA) Karolína Topolová, a to zejména pokud jde o dopady na kvalitu sekundárního trhu.

„Potřebujeme tuzemský autopark rychle začít omlazovat, pokud se nechceme stát z hlediska stáří aut na silnicích absolutními evropskými rekordmany. Ideální cestou by byla aktualizace emisních poplatků, které pokrývají pouze vozy plnící emisní normy EURO 0 až EURO 3, přitom příští rok již přijde norma EURO 7. Poplatky se tedy nyní týkají jen aut starších 16 let, a to nikoho od dovozu ojetin ve věku deset až patnáct let neodradí,“ zdůraznila Karolína Topolová.

Jana Hanušová (ČFLA): Polovina nových aut je pořízena na financování

Přispívat obnově vozového parku chtějí i členské instituce České leasingové a finanční asociace (ČLFA). „Vozový park v České republice patří k nejstarším v EU. To má vliv nejen na emise z dopravy, ale také na bezpečnost provozu. V rámci ČLFA si uvědomujeme odpovědnost v této oblasti a snažíme se zachovat dostupné financování nových vozidel i kvalitních ojetin tak, abychom přispívali k obnově domácího vozového parku i v době zvýšené ekonomické nejistoty. Na financování je dnes pořízena polovina všech nových automobilů v Česku a jejich podíl roste. Zároveň je klíčová role operativního leasingu, který vytváří kvalitní portfolio mladých ojetin za dostupnější cenu,“ uvedla Jana Hanušová předsedkyně představenstva ČLFA.

Jan Matoušek (ČAP): Nejmenší rizikovost škody sledujeme u nových vozidel

 „Z výsledků vlastních analýz vyvozujeme, že v celkově uváděném počtu registrovaných vozidel může být chybně započítáno větší počet vozidel starších 24 let a minimálně 11 let evidovaných jako nepojištěná vozidla. A přestože nám data ukazuji, že stáří vozového parku může být po odečtení těchto vozidel nižší, stále je dobré mít na paměti, že nejmenší rizikovost škody sledujeme u nových vozidel. Zájmem všech by proto mělo být postupné omlazování vozového parku,“ poznamenal výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Tomáš Prouza: Hlavním problémem je dovoz ojetin starších deseti let

Se závěry semináře souhlasí i Hospodářská komora. "Vysoký průměrný věk vozového parku v Česku zhoršuje bezpečnost automobilového provozu i životní prostředí. Hlavním problémem je pokračující dovoz velkého množství ojetin starších deseti let. Je proto nejvyšší čas aktualizovat ekologické poplatky za dovoz starých ojetin a více motivovat zákazníky, aby raději volili bezpečnější vozidla," uzavřel viceprezident Hospodářské komory ČR Tomáš Prouza.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.