Krása cyklistiky spočívá prý v kopcích, ale s elektrokolem to může být pro některé z nás o něco dosažitelnější a příjemnější zážitek. Plně elektrická Škoda Enyaq a pár elektrokol, to je pro takový výlet ideální spojení.
Škoda Enyaq je vůz stvořený k objevování. Díky své prostornosti poskytuje řadu možností, jak si každý výlet pořádně užít. Bez obtíží pojme všechno potřebné vybavení jako stan nebo kempovací nábytek. A když se to všechno spojí ještě s elektrokoly, je o zábavnou malou expedici postaráno. Většina cyklistů si při tom vystačí s jednoduchým nosičem jízdních kol umístěným vzadu na tažném zařízení. Tento nosič, stejně jako další potřebné nebo zajímavé příslušenství, si mohou zájemci pořídit i přímo v e-shopu automobilky Škoda.
Nosič jízdního kola na tažné zařízení je pro elektrokolo ideálním doplňkem. Škoda Auto je má v nabídce v provedení pro dvě, nebo tři kola. Takto umístěný držák má navíc jen malý dopad na dojezd elektromobilu, jelikož se kola nachází v zákrytu karoserie a vliv má spíše jejich hmotnost (stejně jako další hmotnost nákladu), než změna aerodynamiky.
Co když nemám tažné zařízení?
Pokud váš Enyaq nemá už z výroby tažné zařízení nezbytné pro použití nosiče kol, stačí jej dokoupit. S montáží se vždy raději obraťte na autorizovaný servis, který také bude vědět, zda ve vaší zemi musí přidané tažné zařízení, tak jako například v České republice, projít technickou kontrolou a být zapsáno v technickém průkazu auta.
Při dobrodružství na klikatých a kopcovitých silnicích vyniknou také přednosti elektrického pohonu vozu. Cestu zpříjemňují jak plynulé reakce auta, tak schopnost rekuperace, která nejen, že vrací energii do baterie, ale také minimalizuje nutnost v táhlých klesáních „stát neustále na brzdě“. I přes svou velikost tak Enyaq při tomto úkolu potvrzuje svou skvělou ovladatelnost a uživatelskou přívětivost. Skvělá je také pro takové výlety a objevování praktická stránka vozu. Enyaq se zavazadlovým prostorem o objemu 585 litrů je opravdu praktickým společníkem. Vhod přijde i množství praktických odkládacích míst ve voze.
Nosič kol a registrační značka
Nosič jízdních kol umístěný na tažném zařízení spolu s bicykly u vozu Škoda Enyaq i řady jiných zakrývá registrační značku umístěnou na víku zavazadlového prostoru. V drtivé většině zemí světa platí pravidla, která zakrývání značky z jakéhokoli důvodu zakazují, značka musí být za všech podmínek viditelná a čitelná. Výjimky sice existují, nicméně třeba do amerických států Utah a Michigan, které zakrytí značky právě nosičem na jízdní kola tolerují, se většina evropských řidičů asi běžně nepodívá.
Pravidla jsou tedy v tomto ohledu jasná, registrační značku je nutné umístit na nosič. I tady ale panují v legislativě určité rozdíly, které si můžeme ilustrovat třeba na příkladu Švýcarska. Tato země donedávna neumožňovala vydání třetí registrační značky, takže tamní uživatelé nosičů na jízdní kola museli na nosič přemontovat značku ze zadní části vozu. Od března roku 2022 ale už tamní úřady vydání třetí značky povolují. A řidiči si mohou vybrat: buď si pořídí třetí značku, nebo ji budou nadále přendávat podle potřeby.
Podobně si mohou řidiči vybrat i ve většině dalších zemí Evropy. Existují ale země, které mohou mít i jiné požadavky (například tři značky povinně a přendávání zakázané), proto si je před cestou vždy ověřte. Třeba v Itálii je nutné nosič kol kromě registrační značky doplnit o výstražnou desku. Rakousko po svých občanech vyžaduje na nosiči kol třetí značku v červené barvě. V některých zemích ještě před pár lety stačilo mít na nosiči kol podomácku vyrobenou kopii značky — to už ale teď neplatí a za takovou kopii hrozí, stejně jako při jízdě bez značky na nosiči, pokuta.