Elegantní Volvo XC40 v edici Black jsme v redakci přejmenovali na „Bleka“. Jezdit s ním chtěl každý. Proč? Těžko se to vysvětluje. Volvo XC40 totiž musíte zažít. Ale něco vám o něm přeci jenom řekneme.
Volvo XC 40 je Evropským autem oku 2018. Ano, je to už dlouho, ale i dnes je to auto, které skvěle funguje. Nejen po technické stránce, ale také po té designové, bezpečnostní, a jak se dnes říká, i udržitelné. Sice jsme tentokrát nezkoušeli elektrickou verzi, o té si můžete přečíst zde, ale mildhybridní variantu s benzínovým motorem o výkonu 140 kW, tedy 190 koní. Čistě na elektriku s tímhle autem jezdit nelze, ale elektromotor pomáhá například při rozjezdech. Automatická převodovka navíc umožňuje režim tzv. „plachtění“, kdy je motor v podstatě vypnutý, což výrazně šetří palivo.
Černá je nejvíc...
Foto: Jan Smékal
Pojďme ale zpátky k designu. Ten totiž musí zaujmout naprosto každého. Žádná jiná barva nesluší podle našeho názoru tomuhle Volvu tolik, jako černá. A nejen jen o barvu karoserie. Černá jsou i kola, logo na přední masce (kromě nápisu Volvo), zrcátka i střešní ližiny. Prostě elegán každým coulem. Možná by to chtělo ještě dvě mohutnější koncovky výfuku, klidně i atrapy, nic bych proti tomu neměl, ale to už je jenom detail. Po vizuální stránce nemá XC40 Black edition chybu.
Útulný interiér je pro Volvo typický
Foto: Jan Smékal
Stejný pocit jsme měli i z interiéru. Je to sice typické Volvo, tedy s důrazem na jistou střídmost. Té ale nechybí elegance a kvalitní materiály. Naprosto skvělý je potom volant. Má přesně takovou tloušťku, jakou chcete, aby měl a opravdu svádí k držení, snad ani jednou se mi nestalo, že bych řídil jednou rukou. Prostě pořád jsem se ho chtěl dotýkat. Asi nějaká Volvo úchylka. Skvělá sedadla pocit útulnosti jenom podtrhují. Vzadu najdou dostatek místa i jedinci s výškou kolem 180 centimetrů. Ovšem při instalaci dětské bezpečnostní sedačky se může stát, že „baby on board“ bude kopat do opěradla sedačky spolujezdce. To ovšem jenom v tom případě, že vepředu s vámi pojede kamarád basketbalista, nikoliv partnerka s výškou kolem 165 cm.
Volvo XC40 odveze hodně
Foto: Jan Smékal
Zavazadlový prosto hodnotím jako dostatečný. Poslední dva roky vozíme v autě dětský kočárek, přenosnou postýlku nebo třeba odrážedlo, a nebyl problém tohle vše do XC40 naložit. Skvělé je, že zadní opěradlo má „průchod“ do kabiny, takže problémem nebude ani případný výlet na lyže.
Skvělá světla
Foto: Jan Smékal
Značka Volvo je synonymem pro bezpečnost. A potvrzuje to i autentický zážitek kolegyně, která se v plískanicích musela vydat v noci do Davle. Jízda ve tmě podél řeky, nad kterou se vznáší mlžný opar, zrovna moc příjemná není. Ovšem tahle XC40 si s tím poradila skvěle: „Ty jo, nevím, jak to dělá, ale to auto svítí naprosto skvěle. Takový světla jsem snad ještě neměla. Viděla jsem úplně parádně. To chci mít…“, hlásila hned druhý den ráno.
Volvo XC40 je ideálním rodinným vozem
Foto: Jan Smékal
S Volvem XC40 jsme najezdili něco málo přes 500 kilometrů Se spotřebou jsme se dostali na hodnotu 7,6 litrů na 100 kilometrů. Možná není nejnižší, musíme ale podotknout, že většinu jsme najezdili v Jizerských horách při teplotách kolem nuly. Na dálnici jsme se při vužívání zmíněného plachtění dostávali se spotřebou pod 7 litrů.
Volvo XC40 je auto, které se vám bude líbit i po letech. Za svoji kvalitu i eleganci si sice řekne o částku lehce nad milión korun, ale jakmile si do auta sednete a strávíte v něm nějaký čas, nabydete podle mě dojmu, že to je oprávněná cena.