Že je extravagantní Bentley Bentayga neskutečně drahé SUV, to víme. Ale že lze do vozu objednat doplňky za další miliony korun, to jsme vážně neušili. Víte jaké? Tenhle výlet za dobrým vínem na Sardinii se opravdu hodně povedl. Nejen, že jsme z místních vinic přivezli skvělé Vermentino a luxusní Cannonau, ale díky milánskému zastoupení Bentley jsme také mohli na sardinských silničkách, v okolí milionářského střediska Porto Cervo, vyzkoušet model Bentayga, Mulsanne, Continental GT i verzi GT Speed Convertible. Největší očekávání jsme samozřejmě měli od poněkud kontroverzního modelu Bentayga s dvanáctiválcovým motorem o výkonu 612 koní. A nemýlili jsme se. Auto v ceně deset miliónů dokáže totiž pořádně šokovat.
Jako první kousek ke svezení jsem tedy vzal červenou Bentaygu. Vždycky jsem to auto vzhledově přirovnával k nafouklému a nevzhlednému londýnskému taxíku, nicméně v červené barvě s černými koly Bentayga zas tak špatně nevypadala. Pln očekávání jsem tedy usedl za volant šestilitrového dvanáctiválce válce s výkonem 612 koní, navolil jízdní režim „Bentley“ a vyrazil.
Pod kapotou je stejný motor, jaký se aktuálně montuje do Lamborghini Urus nebo Porsche Panamera. Bentaygu by měl na hranici 100km/h dostat za 4 vteřiny a pokračovat až k hranici 300km/h. To jsme samozřejmě na úzkých silničkách vyzkoušet nemohli, ale je pravda, že jakýkoliv lehký dotyk na plynový pedál znamenal prudké škubnutí auta vpřed a touhu vyrazit. Tak snad jindy a na vhodných silnicích. Osobní postřeh – zvukový projev šestilitrového dvanáctiválce by mohl být přeci jen trochu „divočejší“. Nemusí řvát jako v Lambu, ale přeci jen trochu toho zvukového efektu by si okolí zasloužilo :).
Výkonu odpovídají i brzdy, které jsou stejně jako v Urusu karbon-keramické. V Urusu jsou ovšem v základu, u Bentley za ně chtějí tučný příplatek. Asi ale stojí za to. Jen letmý dotek na brzdový pedál nás okamžitě posílal do napnutých bezpečnostních pásů.
V režimu Comfort je auto houpavé jako nějaká velká limuzína a při cestě po zatáčkovité trati se nemusí cestujícím na zadních sedadlech dělat dobře. Ideální je režim „Bentley“ který je skvělou kombinací mezi pohodlím a přiměřenou tvrdostí..
Bentley říká o svém modelu Bentayga, že to je nejluxusnější a nejdražší SUV na světě. Nejluxusnější možná, nejdražší také možná, ale je tady několik paradoxů, ba dokonce přímo šokujících skutečností. Můžete si například místo lakování nechat karoserii pokrýt pravým zlatem (u ruské klientely prý nic výjimečného), objednat vestavěné hodinky Breitling se strojkem Mulliner Tourbillon, jejichž cena se pohybuje kolem 200.000 euro, případně si do zavazadlového prostoru pořídit piknikovou sadu se sklenkami na šampaňské za cca 650.000 korun. Přesto se ale v interiéru nezbavíte „obyčejných“ tlačítek z Audi Q7. Najdete je jak na ovládání světel nebo různých funkcí na volantu, tak i na ovládání klimatizace. Ve vrcholné výbavě stojí Bentayga hodně přes deset milionů korun. Trochu jiná tlačítka než má auto 8x levnější by si tak asi zasloužila. Podle milánského zastoupení to ale klientům zas tolik nevadí. Například drtivá většina Rusů, kteří Bentaygu nejčastěji kupují, prý požaduje ovládací prvky pokrýt pravým zlatem. Velmi efektním prvkem je pak ovládání výdechů klimatizace posuvnou tyčkou vyvedenou v chromu. I tu ale můžete mít samozřejmě zlatou :).
Suma sumárum, Bentayga je opravdu hodně výstřední a zajímavé auto. V dané motorizaci to je navíc i opravdu slušná silniční „raketa“. Naše srdce si ale příliš nezískala. Možná i pro svoji okázalost a pro své jasné cílení na bohatou ruskou klientelu, které nic drahé není dost drahé…
Foto: Redakce