Tohle auto asi neznáte. Přitom nabídne kožený interiér, šestiválcový motor, automatickou převodovku, téměř 500 litrů zavazadlového prostoru, atd. A to nejlepší nakonec - cena je hluboko pod hranicí 100 tisíc korun. To je sice dobrá zpráva, ale je tady i jedna špatná. A to ta, že v českých autobazarech jsou k mání aktuálně pouhé tři kusy. Škoda, Epica je opravdu dobrou volbou když nechcete utrácet více než 100 tisíc korun a přitom poptáváte prostorný automobil s hezkou výbavou a pohodlím automatické převodovky. Větší nabídka vozů je na zahraničních serverech a ačkoliv dovoz ojetin ze zahraničí obecně moc nedoporučujeme, v tomto případě bychom možná přimhouřili oko...
Foto: favcars.comChevrolet již evropské trhy opustil, přesto se v českých bazarech tu a tam nějaký jeho model objeví. Docela oblíbené je ojeté Orlando nebo ojetý Cruze, nicméně narazit na ojetý Chevrolet Epica, vyráběný v Koreji, není zas tak snadné. Přitom auto to není úplně špatné a navíc je k dostání za příznivou cenu. Nováček pod jménem Chevrolet Epica se veřejnosti představil jen krátce po přejmenování jihokorejské továrny Daewoo na Chevrolet (General Motors továrnu již delší dobu vlastnil). Velký automobil, jež vstoupil na trh v roce 2006 udělal proti svým korejským předchůdcům doslova mílový krok vpřed, avšak na evropskou či japonskou konkurenci to bylo pořád málo. Chevrolet Epica vyjel pouze v jediné verzi. Výhodou sedanu je bohatá základní výbava nabízející třeba klimatizaci nebo kožené čalounění sedadel, avšak některé prvky běžné u evropské produkce nebylo možné pořídit ani za příplatek. Typickým příkladem může být navigace či stabilizační systém. Ten se později objevil alespoň v nabídce vyšších výbav.
Na našem a evropském trhu obecně vůz zaujal příznivou cenou, prostorem i základní výbavou. Přesto se moc neprodával. Na vině je pravděpodobně stále ne příliš evropský vzhled a punc korejských vozů, který v povědomí motoristů nesmazala ani proměna značky na Chevrolet. Automobil se vyráběl do roku 2011. Nikdy neprošel žádnou výraznou úpravou, drobných změn doznala pouze výbava. Vůz neabsolvoval ani bariérový test Euro NCAP. O jeho bezpečnosti se tak můžeme jenom dohadovat. V základním provedení nabídne airbagy a ABS, tuhost karoserie a schopnosti deformačních zón jsou ale velkou neznámou.
Pohonné jednotky v praxi
Foto: favcars.comChevrolet Epica dostal dva zážehové motory a jeden turbodiesel. Převodovky se montovaly pětistupňové manuální a pětistupňové (později šestistupňové) automatické. Epica by přitom šestistupňovou manuální převodovku potřebovala jako sůl. Při jízdě po dálnici by snížila hlučnost i spotřebu. Úlohu základní pohonné jednotky plní dvoulitrový řadový šestiválec o výkonu 105 kW. Velký automobil si ale lépe rozumí s dalším řadovým šestiválcem, tentokrát o objemu 2,5 litru a výkonu 115 kW. Ani jeden ze zážehových motorů není dvakrát úsporný. Silnější jednotka se navíc nabízela jen s automatickou převodovkou, která produkuje značné teplo, jež se přenáší na středový tunel a ten vyhřívá interiér vozu. V létě nic příjemného. Naším tipem je přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu dva litry v kombinaci s manuální převodovkou. Pracuje s výkonem 110 kW a proti zážehovým motorům je citelně úspornější.
Na silnici
Z hlediska prostornosti je Chevrolet Epica opravdu zajímavým vozem. Někteří lidé sice mohou vnímat blízkost stropu, ale v oblasti kolen nebo ramen najdete místa více než dost. Na zadních sedadlech se tak budete cítit skutečně královsky. Kromě toho je tu zavazadelník o objemu 480 litrů. To sice není nejvíce, většině motoristů ale bude zcela dostačovat. Palubní deska není špatná, čtyři různé displeje jsou ale opravdu moc! Jejich čitelnost může být navíc při rozsvícených světlech ve dne jen velice problematická. Nelze si nevšimnou ani většího volantu. Naopak kladně můžeme hodnotit kůží čalouněná sedadla nabízející dobré pohodlí. Odpružení konstruktéři naladili měkce, avšak při přejezdu větších nerovností zaznamenáte citelné rázy od kol. Dlouhé převisy karoserie a její značný náklon vozidlu v zatáčkách nepřidají. Brzdy navíc působí trochu váhavě a musíte si na ně zvykat. Jízdními vlastnostmi tedy Epica nejlepším rozhodně nemůže konkurovat. Podíl na tom má i řízení postrádající zpětnou vazbu. Na druhou stranu, co chcete za tyhle peníze?
Časté problémy
U Chevroletu Epica je nutné věnovat větší pozornost geometrii. Podvozek je zde citlivější a tak vůz vyžaduje její seřízení častěji. Zejména pozor na táhnutí vozu do strany nebo na nerovnoměrně sjeté pneumatiky. Setkat se můžete také s únikem motorového oleje. Většinou teče z chladiče oleje, proto jeho kontrole věnujte patřičnou pozornost. Známé jsou i potíže s vadným horním uložením zadních tlumičů. To pak na nerovnostech klepe. Brzdy bývají mnohdy nadměrně opotřebeny a klimatizace nezřídka žije vlastním životem. V takovém případě někdy promění vůz v mrazák a jindy zase chladí málo.
LÍBILO:
- prostor pro posádku
- příznivé ceny ojetých vozů
- dostatečný zavazadelník
- bohatá základní výbava
NELÍBILO:
- menší nabídka ojetin
- design rozhodně nesedne každému
- mnoho displejů v interiéru
- rychlý pokles hodnoty vozu