Tahle malá bestie byla na Nürburgringu rekordmanem mezi hatchbacky s pohonem předních kol. I tak si lze ale tuhle káru představit jako nástroj pro denní ježdění. Jen z ní asi v pražské zácpě nevyždímete tolik jako někde na okruhu. Ale pozor, jako ojetinu ji v ČR v podstatě nemáte šanci koupit. Aktuálně je v inzerci jediný kus z roku výroby 2016 za 615 tisíc korun. Dalších pár kousků je o rok nebo dva mladších a ceny začínají nad hranicí 700 tisíc korun. Na zahraničních serverech je nabídka o trochu větší, ale při výběru rozhodně doporučujeme nakupovat s někým, kdo tyhle vozy důkladně zná. Že s touhle károu jezdil nějaký důchodce jenom do lékárny asi nebude pravda. Naopak, tahle auta dostávají dost "za uši".
Foto: Luděk KortusS modelem Type-R přišla Honda v roce 2015 a byl určený pouze pro Japonsko a Evropu. Zbytek světa si musel počkat na další model desáté generace, který byl představen v Paříži. Type-R byla taková předstudie ke konci životnosti původního modelu Civic. Japonci si asi chtěli vyzkoušet, jak budou zákazníci reagovat na změnu z atmosférického motoru na turbo. Přeplňování přináší vyšší výkon a motor není potřeba tak vytáčet. To právě některým fanouškům, zvyklým na ječivý zvuk předchozí „atmosféry“, vadí. Ovšem motor 2.0 VTEC Turbo předvádí výkon 310 koní při 6500 ot./min. a točivý moment 400 Nm ve 2500 otáčkách za minutu. Předchozí atmosférický Type R dosahoval maximálního výkonu 225 koní při 8400 otáčkách a točivý moment vrcholil na 215 Nm při 6100 otáčkách. Čísla myslím hovoří jasně, ale umím si představit, že pro „závodění“ v běžném provozu může být vysokotáčkový atmosférický motor zábavnější.
Foto: Luděk KortusŘízené sací i výfukové ventily Type-R v kombinaci s turbem umožnují klidnou jízdu zhruba do dvou tisíc otáček. To se motor chová podobně jako atmosférický a když řadíte včas, dosáhnete i dobré spotřeby pro běžné ježdění. Ve spodních otáčkách svůj obrovský potenciál dobře maskuje. Když s ním začnete surově zacházet, ukáže, s čím máte tu čest. Prakticky stále se protáčejí kola a zasahuje kontrola trakce. Řadící páka s hliníkovou koulí na konci má v kulise jen čtyřicetimilimetrové dráhy a při řazení vydává zvuky jako v rychlých a zběsilých filmech. Zepředu hlasitě vrčí motor, zezadu pronikají do kabiny zvuky z koncovek výfuku a do toho si odfukuje turbo. Není to žádný přehnaný cirkus, který děsí spolujezdce, ale kultivovaný projev daný správnou dávkou použitých tlumících hmot. Zvuky od podvozku jsou adekvátní sportovnímu hatchbacku a při klidné jízdě nejsou daleko od zvuků auta pro denní užívání.
Foto: Luděk KortusUkočírovat přemotorovaný předek elektronikou je těžký vývojářský úkol. Výkon je obrovský a předek auta je při akceleraci hodně nervózní. A to i v poměrně vysokých rychlostech. Zvláštní pocit přináší Type-R tím, že v zatáčkách pod plynem netahá za volant. Po speciálních úpravách je tahání sníženo oproti sériovému Civicu o více než polovinu. Type-R dostal řadu úprav, aby řidič mohl výkon ještě lépe využit. Samosvorný diferenciál a přibrzďování vnitřního kola zvyšují možnou rychlost průjezdu zatáčkou. Součástí podpory pro stabilní jízdu jsou magnetodynamické tlumiče reagující změnou tuhosti v milisekundách. V režimu +R se přiostří motor, ztuhne řízení a přitvrdí se podvozek. Elektronika přestane reagovat nervózně a umožní více skluzu. Spíše než do nedotáčivého smyku jde neutrálně bokem ven. Ve sportovních sedačkách je cítit každý pohyb vozu a jak se elektronika pere s výkonem.
Foto: Luděk KortusNeměl jsem možnost jezdit na okruhu. Využít maximální rychlost 270 km/h a zrychlení na stovku za 5,7 sekundy improvizovaně pomohlo letiště. Také jsme mohli zkusit vestavěné stopky, sledovat měřič přetížení, sledovat plnící tlak turba, ukazatele výkonu a točivého momentu. Drobné „fičurky“ a funkční aerodynamika potvrzují, že výrobce chce „tajp árem“ zákazníkovi dopřát především nářadí na ježdění na okruhu. Nutno dodat, že cenově dostupné nářadí. Type-R je současnou hvězdou kategorie hot-hatch pro svůj poměr výkon a cena, která začíná na 859 000 korun. Kouzelné je, že si s ním můžete dojet třeba až na Slovakiaring po ose. Je dostatečně pohodlný i na dlouhé cesty. Podobně jsou na tom i hot hatche ostatních značek. Je s kým se poměřovat. Akcí pro hobby jezdce na českých a slovenských závodních tratích stále přibývá.
Druhý pohled:
Nikdy jsem současné generaci Hondy Civic nepřišel na chuť a ostrý Type-R na tom nic nezmění. Nezpochybňuji dynamické schopnosti, tohle je příšerně rychlé auto v reálném provozu. Možná až zbytečně rychlé. K mé smůle jsem se s novým přeplňovaným Type-R svezl dvakrát a vždy jsem dostal auto na hranici použitelnosti. Mělo sjeté gumy, rozhozenou geometrii, zničené brzdy, spojku po smrti... To se pak špatně zjišťuje, jak vlastně auto funguje, když se s ním člověk musí neustále prát a nikdy neví, co udělá. Na uzavřené dráze je to svezení zajímavé, ale přišlo mi, že na silnici je Type-R možná až moc extrémní. Tenhle charakter si určitě najde plno fanoušků, ale já patřím do staré školy. Buď mi dejte tenhle výkon v autě s pohonem zadních kol, nebo mi dejte trochu civilizovanější předokolku. Jakkoli je nový Type-R s turbem opravdu rychlý, přijde mi, že minulá generace s atmosférickým motorem byla vyváženější a víc jako tradiční Honda. A pomalá rozhodně nebyla, jenom jste nesměli být líní ji pořádně držet pod krkem a v poslední třetině otáčkoměru.