Kde to koncern VW s osekáváním nákladů přehnal tak, že druzí majitelé začali i po malých kilometrových nájezdech řešit závady na mechanice, které by byly ostudou i u kdejaké levné značky, korejské hatchbacky i30 pořád fungovaly. K otestování jsme si tentokrát půjčili model i30 SW 1,6 CRDI 81 kW z roku výroby 2017. Vůz měl najeto 175 tisíc kilometrů a prodejce za něj v době testu požadoval 220 tisíc korun. Protože je ale tento model oblíben i mezi fleetovými managery, rozhodně vybírejte auto s jasnou servisní historií a českým původem. Jen tak budete s autem spokojeni ještě několik dalších let.
Foto: netcarshow.comNa evropském trhu je dlouhodobě nejprodávanějším autem segmentu C Volkswagen Golf. Ale na trzích s nižší kupní sílou se prosazují i jiné značky a posledních několik let se velice dobře daří hlavně korejským zástupcům. Hyundai i30 už od roku 2007 patří mezi zavedená auta a němečtí manažeři u VW z něj mají trochu horší spaní. Kde to koncern VW s osekáváním nákladů přehnal do té míry, že druzí majitelé začali řešit i po malých kilometrových nájezdech trapné závady na mechanice, které by byly ostudou i u kdejaké levné značky, korejské hatchbacky i30 (a příbuzný Ceed značky Kia) pořád fungovaly. Třistatisícové nájezdy pro ně nic neznamenají. Statistiky poruchovosti TÜV Report však řadí Hyundai i30 do průměru na 57. místo s 4,9 % výskytem závad u tříletých aut. Průměrný nájezd je ale jen 40 tisíc km, což je poměrně málo ve srovnání s některými podobnými auty. Minulá generace si ale vedla o něco hůře, takže po stránce spolehlivosti lze sledovat jisté zlepšení.
Foto: netcarshow.comNejlevnější i30 třetí generace startují v bazarech u 175 000 Kč, ale to jsou velmi ojeté kusy pocházející hlavně ze služebních flotil s reálnými nájezdy okolo 200 000 km a základní výbavou. Maximálně tříletá auta s nájezdem do 50 000 km jsou stále záležitost za zhruba 280 tisíc korun, pěkně vybavené kusy stojí i přes 300 tisíc. Inzeráty jsou plné základních naftových šestnáctistovek a také litrových tříválců. Přeplňovaná benzinová čtrnáctistovka, která nabízí už hezkou dynamiku a jízdní projev, začíná u 330 tisíc korun. U 350 tisíc začínají ojeté i30 s automatem, najčastěji mají pod kapotou diesel a nájezd kolem 100 000 km. Jak je vidět, ojeté i30 si velmi dobře drží cenu, ale to je dáno i tím, že jsou ještě stále v záruce, aspoň tedy většina aut, která dodržovala servisní plán. Hyundai svou pětiletou záruku neomezuje kilometrovým nájezdem, což je také bonus, pokud kupujete levnější kus s větším počtem najetých kilometrů. V autorizovaném servisu ale ověřte, jestli záruka na konkrétní auto ještě platí. Kdo nedodržel servisní plán, bývá to obvykle záminka pro zrušení záruky.
Foto: netcarshow.comZ motorů je velmi žádaná naftová šestnáctistovka, která se prodává ve verzích od 70 do 100 kW. Zejména silnější verze 81, 85 a 100 kW jsou na i30 zcela dostatečné a servisní praxe ukazuje, že je to spolehlivý motor, pokud dostává odpovídající péči. Určitě zkraťte původní servisní plán s výměnou oleje na rok nebo maximálně 15 000 km. Těch původních 30 000 km je už zbytečně moc a z dlouhodobého hlediska to motor nebude snášet dobře. Jen u aut provozovaných mimo město klidným tempem by šlo tolerovat třeba 20 000 km. Po letech by mohly zazlobit všechny ty složité emisní systémy, ale je zvykem, že u korejských značek třeba částicový filtr vydrží hodně přes 300 000 km. Po 250 000 km už ale bude unavené turbo, okruh EGR a vstřikovače. Hodně se to ale odvíjí právě od servisního plánu. Udržovaná auta, která jezdila pro nový olej včas, bývají i po 300 000 km v pořádku. Současná generace i30 toho ještě tolik většinou najeto nemá, ale vyhlídky jsou dobré. Doporučovat benzinový tříválec 1.0 T-GDI je těžké, protože i přes poměrně spolehlivou konstrukci je to prostě zvláštní motor se schodovitou charakteristikou. Mnoho ojetin má opotřebovanou spojku a majitelé tyhle motory snadno utrápí provozem na nekvalitní benzín bez čistících aditiv. Když už, berte mladé auto s malým nájezdem a raději s automatem, který projev motoru trochu uklidní. Ten se ale prodává k tříválci teprve od května 2020, takže to bude drahé auto a místo ojetiny to bude spíše předváděčka nebo nová skladovka.
Foto: netcarshow.comŠpatná není základní benzinová čtrnáctistovka bez turba, což je ještě jednoduchý motor s nepřímým vstřikováním. S ním bude po letech nejméně problémů, ale nečekejte od něj zázračnou dynamiku, ani od mladší verze 1,5 l, která se prodává nyní a na našem trhu v docela zajímavém cenové akci. Z hlediska výkonu a dynamiky je pak lepší samozřejmě přeplňovaná verze 1.4 T-GDI, případně novější 1.5 T-GDI. Ale zase se dostáváme k tomu, že potřebují kvalitní palivo, pečlivý servis a hlavně pravidelné jízdy mimo město, jinak budou karbonovat a ředit olej benzínem, což je typický projev těchto malých motorů i u konkurenčních výrobců. Automatické převodovky se dostávají do módy a i Hyundai i30 se prodává s automatem. Klasický automat s hydrodynamickým měničem už z nabídky zmizel při omlazení minulé generace. Aktuálně se i30 prodává jen s dvouspojkovým automatem. Ale je to spolehlivá převodovka, která by měla vydržet kolem 200 000 km s jednou sadou spojek. Nějaké systémové závady stále ještě mladý model i30 III. generace netrápí, takže lze tenhle vůz považovat za slušné auto s perspektivou spolehlivého provozu. Pokud si připlatíte za novější kus s menším nájezdem a budete dodržovat konzervativní servisní plán, je šance, že toho najede opravdu hodně.