Kia Sportage zažívá slušnou bazarovou kariéru. Je to dobré auto, schopné porážet i zavedenou konkurenci. Například s dvoulitrovým dieselem je pocitově rozhodně dynamičtější než srovnatelná Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW. Diesely totiž asi aktuálně patří k tomu nejlepšímu, co se dá na trhu ojetin koupit. My jsme v testu měli verzi 1,7 CRDI s výkonem 85 kW. Vůz byl z roku 2017, měl najeto 76 tisíc kilometrů a prodejce za něj v době testu chtěl 370 tisíc korun. Koupíte-li auto s jasnou servisní historií a ideálně českým původem, dá se předpokládat, že vás nijak zásadně nezklame.
Foto: netcarshow.comMáme tady dobu SUV a tahle auta se teď stávají normou nejen pro ty, kteří bydlí na horách a často používají nezpevněné cesty, ale i pro lidi z měst, kteří hranice obytných zón opustí jen výjimečně. Typickým zástupcem téhle kategorie trhu je třeba Kia Sportage, od roku 2015 prodávaná již ve čtvrté generaci. Je zajímavé, že statistiky poruchovosti TÜV Report řadí Kiu Sportage na samé dno tabulky na 123. místo s 11,7% výskytem závad. Přesto je servisní praxe zcela odlišná a hlavně po mechanické stránce jsou současné vozy Kia v pořádku. Třeba diesely patří k tomu nejlepšímu, co se dá na trhu ojetin koupit. Aktuálně začínají ojeté kusy u 350 000 Kč, ale do 400 000 Kč se dá koupit kus s nájezdem do 75 000 km, základním dieselem a pohonem předních kol. Slušná čtyřkolka s dvoulitrovým dieselem pořád vyjde tak na 420 tisíc, s malým nájezdem a pěknou výbavou klidně pořád na půl milionu.
Foto: netcarshow.comSportage si drží cenu především proto, že bývá v sedmileté tovární záruce, která je omezená nájezdem na 150 000 km. Ale ani po záruce nebude ta cena padat nijak závratně rychle, protože Sportage po dřívějších problémech (hlavně u první a druhé generace) patří nyní mezi velmi spolehlivá auta. Proto nás překvapuje, kde Němci ty statistiky berou. Naftová sedmnáctistovka CRDI byl dlouhá léta velmi spolehlivý a zcela dostatečný motor, který potřeboval vždy jen pravidelný servis, kvalitní palivo a citlivé zacházení na studena. To samé platí pro dvoulitr CRDI, reálně jeden z nejlepších dieselů své kategorie na trhu ojetin. Dobře jede, je velmi spolehlivý a i když má trochu větší spotřebu (ve čtyřkolce s automatem klidně 8,5 litru na 100 km), vyplatí se to. Vydrží i překračování olejových intervalů, ale přesto doporučujeme měnit olej po roce, nejpozději po 20 000 km. Kdo jezdí hodně po městě, ať mění raději už po 15 000 km. Občas odejde EGR ventil, který je opravdu hodně namáhaný neustálým koloběhem spalin kvůli redukci emisí oxidů dusíku, ale třeba částicové filtry drží, stejně tak převodovky. K dvoulitru se dával ještě klasický automat s hydrodynamickým měničem a pokud v něm každých 60 000 km necháte vyměnit olej, celé auto přežije. Spolehlivý je i systém pohonu všech kol.
Foto: netcarshow.comDebatovat lze jen o výdrži podvozku, ale Sportage není žádný offroad a někteří majitelé neustálým vymetáním děr a kanálů vytvořili na zavěšení vůle. Všechno se dá spravit, ale u značky Kia trochu zamrzí vyšší ceny originálních dílů a servisní práce. Inu, nějak výrobce tu cenovou a záruční podbízivost kompenzovat musí. A u značky Kia obvykle platí, že co nerozbijete sami, to měnit nemusíte. Má vůbec pod kapotou modelu Sportage smysl nějaký benzinový motor? Atmosférická šestnáctistovka GDI je na auto poměrně slabá a konstrukce s přímým vstřikem se moc nehodí na krátké cesty po městě se studeným motorem. Pak karbonuje a ředí olej benzinem. Podobné je to i u přeplňované verze, která sice s výkonem 130 kW jede o poznání lépe, ale v bazarech stojí stejně jako dvoulitrový diesel. A ten bude asi zajímavější i z hlediska dalšího prodeje. Benzinové motory a později i naftová šestnáctistovka CRDI (nahradila v roce 2018 motor 1.7 CRDI) se prodávají s dvouspojkovým automatem, což je sice zatím spolehlivá převodovka, ale po letech bude vyžadovat více pozornosti než klasický automat s hydrodynamickým měničem. I současné diesely se všemi emisními systémy mohou být trochu choulostivější, ale u značky Kia a Hyundai obvykle věci jako filtr pevných částic vydržely opravdu hodně. Snad to bude platit i nadále.
Foto: netcarshow.comElektronika nezlobí, navíc výrobce pravidelně v rámci servisu a záruk aktualizuje software a opravuje drobné chyby. Jakmile ale vozy po záruce vypadnou z oficiálního servisního plánu, je možné, že se jednotlivé neduhy začnou hromadit. Proto na odborný servis není dobré se složitým moderním autem zanevřít. Odborná diagnostika může odhalit rodící se problém tam, kde ho nevidíte. A pak můžete řešit všechno včas, než se na sebe problémy nabalí do jednoho drahého průšvihu. To ale platí pro všechna moderní ojetá auta, zvláště pak ta od premiových značek s velmi komplikovanou technikou. SUV Kia Sportage určitě čeká slušná bazarová kariéra, protože je to dobré auto, schopné porážet ve srovnávacích testech zavedenou konkurenci. Uspokojí totiž řidiče i po jízdní stránce a pocitově je například s dvoulitrovým dieselem rozhodně dynamičtější než srovnatelná Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW, která v přímém porovnání působí naprosto zvadle. Praktická spolehlivost je pak mnohem vyšší, než co by napovídaly některé statistiky. Pokud se nevykašlete na servis, bude tohle auto sloužit ještě hodně dlouho.