Ty tam jsou doby, kdy Kia Carens měla pověst nespolehlivého auta. Dnes je to přesně naopak, a když budete při výběru ojeté Carens pečliví, neměli byste šlápnout vedle
Foto: David ŽídekKia Carens měla kdysi pověst nespolehlivého a nudného auta. Stačilo se podívat do statistik poruchovosti a dřívější generace se ocitaly na úplně posledních příčkách různých žebříčků renomovaných organizací jako TÜV nebo ADAC. Nicméně korejská automobilka Kia na kvalitě zapracovala a její produkty z posledních zhruba deseti let patří naopak mezi velmi spolehlivá a kvalitní auta. A aktuální čtvrtá generace MPV Kia Carens prozatím tuto teorii potvrzuje. Na trhu je aktuální model od roku 2013 a zatím se servisy neplní neprodejnými rozbitými kusy s kolabujícími motory a převodovkami. Nové auto láká na sedmiletou záruku a to je záležitost, kterou, pokud tedy auto nemá najeto extrémně mnoho, můžete pořád využít i u ojetého vozu. I to je možná důvod, proč si soukromníci tahle auta drží. Potkáte jich dost, ale v bazarech jich moc není.
Čtvrtá generace rodinného MPV Kia Carens si na nic nehraje. V sedmimístné verzi je to ale velice lákavá nabídka
David Žídek; TestyOjetin.cz
Foto: David ŽídekNa test ojetiny jsme si tentokrát půjčili praktické a velice atraktivní sedmimístné provedení s motorem 1.6 GDI o výkonu 99 kW. Benzinová atmosférická šestnáctistovka má v základu manuální šestistupňovou převodovku, automat se s tímto motorem na našem trhu neprodával. Testované auto z roku 2014 má zatím najeto jen 38 500 km, takže je ještě v záruce, a prodejce za něj chtěl v době testu 350 000 korun. Je to hodně? No, ukažte mi jiné praktické rodinné auto, které koupíte skoro nové s tak malým nájezdem, v tovární záruce, se sedmi sedačkami, spolehlivým motorem a docela solidní výbavou. Na českém trhu na benzinový dvoulitr nenarazíte, už se ani oficiálně neprodává. A dieselů 1.7 CRDI také není příliš mnoho. Pokud chcete automat, na našem trhu se se samočinným řazením prodával pouze ten diesel. A hledat ho asi chvíli budete.
Čtěte také: Test ojetého MPV Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI
Foto: David ŽídekK charakteru Kie Carens se automat samozřejmě hodí, ale šetřivý zákazník dá asi přednost manuálu. Takových aut je na trhu nejvíc. Benzinová šestnáctistovka jako jediná běžně dostupná zážehová motorizace slibuje vysokou spolehlivost. Prozatím o ní nekolují strašidelné historky a i když je to motor s přímým vstřikováním, netrpí na nadměrné zanášení karbonem. Je ale dobré mu podstrojovat kvalitním palivem a především včasnými výměnami oleje. Pokud jezdíte často v plném obsazení nebo rychleji po dálnici a nebojíte se využívat vyšší otáčky motoru, doporučujeme jezdit pro nový olej v intervalu 12 000 až 15 000 km. Vyšší nájezd na jednu olejovou náplň bychom už nedoporučovali, případně ho měňte po roce. Podle toho, co nastane dřív. Jinak se ale smiřte se spotřebou okolo osmi litrů benzínu. To je daň za krabicoidní tvary tohoto MPV.
Foto: David ŽídekDruhou možností na českém trhu jsou dvě verze turbodieselu 1.7 CRDI. Ta slabší má výkon 85 kW, silnější měla svého času 100 kW, nyní ji koupíte ve verzi o výkonu 104 kW. K silnějšímu provedení se také jako k jedinému dával za příplatek sedmistupňový dvouspojkový automat. Silnější diesel je samozřejmě dynamicky schopnější, pokud jezdíte často v plném obsazení. Šestnáctistovka na benzín je přeci jen spíše pro rozvážné řidiče, nebo pro toho, kdo toho najede málo. Diesel 1.7 CRDI je zatím spolehlivý, ale u více jetých kusů si dejte pozor na stav spojky a manuální převodovky a také prověřte servisní historii. Přejíždění oleje nedělá motoru dobře. O filtrech pevných částic zatím majitelé neví, ale s nájezdem blížícím se 200 000 km bychom už se začali trochu bát o to, jak na tom filtr DPF bude. Pokud jde o spotřebu, kvůli větší čelní ploše a logicky horší aerodynamice bude i diesel jezdit tak za šest až sedm litrů na sto kilometrů.
Nepřehlédněte: Test ojetého hatchbacku Kia Ceed II
Foto: David ŽídekOd podvozku a řízení tohoto kompaktního sedmimístného MPV se nedá očekávat stejná interakce, jakou dostanete ve sportovních autech. Ovšem od modelu Carens nikdo soudný ani takové vlastnosti očekávat nebude. Auto se trochu kymácí a kvůli vyšší stavbě je trochu citlivější na poryvy větru. Ovšem není to nic strašného a klidný řidič bude s touhle Kiou spokojený. Dobře se v ní sedí, je pohodlná a má dobře zvládnutou a jednoduchou ergonomii. Je z ní i dobře vidět, i když parkovací senzory jsou příjemným prvkem výbavy. Překvapilo nás, jak dobře hraje základní audio systém se standardně dodávanou přípojkou na USB. Vzadu je dost místa, sedačky jdou posouvat a sklápět a samotné užitné hodnotě tohoto MPV se nedá nic zásadního vytknout. Třetí řada sedaček je ale opravdu jen pro děti. Navíc se musíte smířit s tím, že pak už do kufru nic moc nedáte. Tohle ale nemá být obří rodinný stěhovák.
Celkové hodnocení
Čtvrtá generace MPV Kia Carens je vlastně fajn, když potřebujete prostor pro sedm lidí (z nichž jsou aspoň dvě děti). Umí ale fungovat jako plnohodnotné rodinné auto a třeba druhá řada pojme zcela s přehledem tři dospělé, zatímco v běžném hatchbacku by se ten sedící uprostřed už trochu mačkal. V obsazení pěti lidmi pak zůstane Carensu obří kufr. Výhodou tohoto modelu je vysoká spolehlivost a sedmiletá záruka (omezená ale nájezdem 150 000 km). Není to trhač asfaltu, ale jako rodinné auto funguje naprosto přesvědčivě. Na trhu je dost Kií, které mají malý nájezd. Téhle Kie Carens vlastně ke spokojenosti stačí jen pravidelný preventivní servis a chybu neuděláte se značkovými kvalitními pneumatikami, které trochu rozevlátý podvozek lépe podrží. A až splníte rodinnou povinnost tímto MPV, můžete si klidně udělat radost a koupit si ještě nějaký sportovní dvoumístný roadster. Pak vám opravdu bude jedno, že Kia Carens nejezdí jako sporťák.